Nya professorer vid Stockholms universitet

Senaste månaderna har rektor anställt och befordrat flera nya professorer vid Stockholms universitet.

Södra huset

Rektor har beslutat att anställa Heidi Grönstrand som professor i finska vid Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska.

Rektor har befordrat Agatha de Boer till professor i fysisk paleooceanografi, Hans Rämö till professor i företagsekonomi vid Företagsekonomiska institutionen och Kåre Vernby till professor i statsvetenskap.

Rektor har beslutat att befordra Henrik Liljegren till professor i allmän språkvetenskap med inriktning mot språkdokumentation och språkbeskrivning, att befordra Beata Megyesi till professor i datorlingvistik, att befordra Gustaf Hugelius till professor i geografiska informationssystem (GIS) och geomatik med tillämpningar inom naturgeografi samt att befordra Martin Jastroch till professor i molekylär däggdjursfysiologi.

Marianne Abramsson har befordrats till professor i kulturgeografi, inriktning samhällsplanering, Maria Andrée har befordrats till professor i didaktik med inriktning mot naturvetenskapliga ämnen, Beyza Björkman Nylén har befordrats till professor i engelska med språkvetenskaplig inriktning, Joseph Siegel har befordrats till professor i engelska med språkvetenskaplig inriktning, Ingemar Haag har befordrats till professor i litteraturvetenskap och Hans Färnlöf har befordrats till professor i franska.

Rektor har beslutat att anställa Johnny Herre som adjungerad professor i allmän förmögenhetsrätt vid Juridiska institutionen.

Rektor har beslutat att utnämna Lars E.O. Svensson till affilierad professor i nationalekonomi inom området penningpolitik vid Institutet för internationell ekonomi.

Installationshögtid i Stadshuset

De professorer som anställts eller befordrats bjuds in till installations- och promotionshögtiden i Stockholms stadshus. Mer information finns på www.su.se/doktorspromotion.