Nya studentbostäder i Frescati hage

Akademiska Hus ska nu bygga om en byggnad i Frescati hage somt tidigare har använts för undervisning till 72 lägenheter.

Byggnad i Frescati hage
Den aktuella byggnaden i Frescati hage. Foto: Tyréns

Den aktuella byggnaden i Frescati hage från 1940-talet har fram till slutet av 2022 använts som undervisningslokaler och administration för Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet men är nu i och med institutionens flytt till det nya campusområdet Albano tom. Här ska Akademiska Hus skapa ett modernt boende för studenter och forskare som går under namnet Remus.

Delat boende och klassiska ettor

Efter ombyggnationen av den nära 4 000 kvadratmeter stora byggnaden kommer den att rymma 72 lägenheter för 86 boenden samt en gemensamhetslokal tillgänglig för alla i huset. Bostäderna byggs enligt Akademiska Hus bostadskoncept Academic Living, vilket innebär att de kommer att innehålla olika typer av lägenheter - allt från klassiska ettor med eget kök till lägenheter där upp till sex personer delar på gemensamma ytor som badrum och kök.

Fokus på återbruk och varsam renovering

Som en del i Akademiska Hus arbete för att nå en nollvision för sitt klimatavtryck har byggnaden inventerats med målsättningen att kunna ta tillvara och återbruka delar av de befintliga materialen. Bland annat kommer trapphus med dörrar och armaturer att bevaras, likaså det vackra styrelserummet och fasta bokhyllor som planeras få en ny plats i de gemensamma delarna av byggnaden. Planer finns också på att taket ska utrustas med solceller. Arbetet med att konvertera byggnaden till bostäder kommer att ske varsamt, särskilt eftersom huset är grönklassat enligt Stockholms stadsmuseums klassificering. Några avvikelser från den befintliga gestaltningen kommer därför inte att göras.

De nya student- och forskarbostäderna planeras att börja byggas i november 2023 och förväntas vara klara för inflyttning till sommaren 2025.