Nyfikna gymnasieelever strömmade till Öppet hus på campus

– Det var skolan som bestämde att vi skulle gå hit, men jag tycker själv att Stockholms universitet verkar intressant, berättade Teodor Keijser, en av många besökare på Öppet hus den 22 mars. Jag tänker kolla in kurser om till exempel språk och psykologi.

Hans kompis Dexter McKenzie nickade instämmande. Även han tyckte att det var spännande att gå runt på mässan i Aula Magna där utställare från universitetets olika ämnen och enheter stod redo att guida och tipsa besökarna.

Två besökare på Öppet hus.
Teodor Keijser och Dexter McKenzie från gymnasieskolan Tibble Campus Kista. Foto: Karin Persson

– Jag vet inte riktigt vad jag vill jobba med i framtiden, kanske blir jag lärare, sa Dexter. Jag går samhällsvetenskapsprogrammet på Tibble Campus Kista nu och är bland annat intresserad av samhällsvetenskap och matematik.

Ett brett och flexibelt ämne

Vid Matematiska institutionens bord kunde studie- och karriärvägledarna Jennifer Chamberlain och Dennis Öberg vittna om att Dexter inte var den enda som var intresserad av deras ämnesområde.
– Hit kommer både personer som redan är väldigt intresserade av matte och de som är här för att ta reda på så mycket de kan om alla möjliga ämnen, berättade de.
För att underlätta för sina besökare hade de tagit fram ett informationsblad om institutionens olika utbildningar, karriärvägar efter examen och mycket annat.
– När man tittar på vad våra tidigare studenter numera jobbar med visar det att matematik är mer brett och flexibelt än vad många kanske tror, sa Jennifer.

Första Öppet hus på campus sedan 2019

Det var första gången sedan 2019 som Stockholms universitet kunde bjuda in till ett fysiskt Öppet hus på campus. På grund av pandemin har de tre senaste årens evenemang varit digitala. Utöver en stor mässa i Aula Magna på campus Frescati bjöd 2023 års Öppet hus på en rad informationspass i auditoriet samt guidade turer på campus.

Ett gäng tjejer på Öppet hus.
Naima Gure, Leila Hashemi, Clara Nyberg, Ghofran Mohammad och Adila Haidari från Rodengymnasiet i Norrtälje. Foto: Karin Persson

Flera gymnasieskolor valde att besöka Öppet hus tillsammans med sina andra- eller tredjeårselever. Från Rodengymnasiet i Norrtälje kom bland andra Naima Gure med ett gäng entusiastiska klasskompisar.
– Jag är mest intresserad av naturvetenskap och teknik och tänkte kika på lite olika program, berättade Naima.
Även Leila Hashemi var nyfiken på de naturvetenskapliga ämnena medan Clara Nyberg hade siktet inställt på att bli gymnasielärare.
– Det var skolan som ordnade så att vi fick åka hit men jag har tagit egna initiativ också och till exempel kollat in universitetets hemsida, sa Clara.
Att läsa vidare efter gymnasiet verkade för Naima, Leila, Clara och deras kompisar Ghofran Mohammad och Adila Haidari, vara en självklarhet. Det är helt enkelt något som de flesta i deras släkt och bekantskapskrets gör.

Inblick i hur universitetet funkar

Så var även fallet för Ted Andersson och Henrik Winzenburg från Christinagymnasiet på Lidingö.
– På Öppet hus får man en inblick i hur det funkar här, menade Henrik. Man börjar fundera lite över vad man kan plugga sedan. De flesta väljer ju att plugga vidare.
– Vi har blivit rekommenderade av våra lärare att gå hit och det verkar finnas mycket att lära sig om. Jag tänkte kolla in olika alternativ och är till exempel intresserad av juridik, förklarade Ted.

Två studenter på Öppet hus.
Sebastian Ahlin och Sarina Johansson. Foto: Karin Persson

Studenterna Sarina Johansson och Sebastian Ahlin kom till Öppet hus för att stötta sin institution – Institutionen för Asien- och Mellanösternstudier – och förhoppningsvis locka fler personer att läsa kinesiska precis som de själva gör.
– Kinesiska är populärt men det har blivit en liten nedgång på sistone eftersom många vill läsa koreanska istället, berättade Sebastian.
Både han och Sarina var mycket nöjda med sitt studieval.
– Man lär sig inte bara själva språket när man pluggar kinesiska utan även politik, religion, historia, kultur, litteratur och så, sa Sarina. Man skulle kunna säga att kandidatprogrammet i kinesiska är tvärvetenskapligt.
– Jag är lite inne på att börja forska inom kinesiska sedan, avslöjade Sebastian.

Studentambassadörer på scenen i Aula Magna.
Studentambassadörerna Sixten Björkner, Amanda Castillo, William Sarwari och Blerim Salihi. Till vänster två teckenspråkstolkar. Foto: Karin Persson

Studentpanel gav tips och råd

På scenen i Aula Magnas stora auditorium hölls en rad informationspass inklusive ett pass med en studentpanel där studentambassadörer delade med sig av sina erfarenheter av livet som student. De berättade bland annat om hur universitetsstudier skiljer sig från gymnasiestudier, möjligheten att studera utomlands och vad det innebär att läsa ett färdigt program respektive fristående kurser.
– Är det lätt att lära känna folk här? frågade någon i publiken.
Amanda Castillo greppade genast mikrofonen och gav ett glatt och betryggande svar på frågan.
– Det finns många sätt att hitta nya vänner här. Man kanske tror att det inte finns något studentliv vid Stockholms universitet men det stämmer inte alls. Det finns massvis med studentföreningar. Studentlivet finns men du måste söka upp det själv.

Är du intresserad av att börja plugga vid SU till hösten? Anmälan är öppen till och med 17 april. Läs mer på Vill studera.