Foto: Martin Jakobsson/Stockholms universitet

- Det är vårt gemensamma ansvar att göra vad vi kan för att skydda alla som är sårbara mot covid-19 i dessa svåra tider. Därför möts vi virtuellt i år, säger Alasdair Skelton, vice föreståndare vid Bolincentret för klimatforskning.

Klimatet kan inte vänta

Liksom de flesta andra stora evenemang, tvingas Klimatfestivalen vid Stockholms universitet i år att tänka om rejält. Men istället för att ställa in, väljer festivalarrangörerna vid Bolincentret för klimatforskning att göra hela arrangemanget digitalt.
- Klimatutmaningarna kommer fortfarande att finnas kvar efter corona-pandemin och vi måste därför jobba vidare med samhällsomställningen. Klimatfestivalens mål är att sprida den kunskap som behövs för att skapa en hållbar framtid för kommande generationer. Därför kan det inte vänta, säger Alasdair Skelton.

Ta del av fler nyheter från Stockholms universitet
Vill du läsa mer om aktuell forskning vid Stockholms universitet hittar du våra forskningsnyheter här. Du kan även prenumerera på universitetets nyhetsbrev. Läs tidigare nummer och prenumerera här.