Jonas Olofsson, Psykologiska institutionen, i luktlabbet vid ett tidigare forskningsprojekt. Foto: Niklas Björling

Har du drabbats av det nya coronaviruset? Om du vet, eller tror, att du har det kan du vara med i den nya studien. (följ länken och klicka på "svenska")

– Det finns forskningsrapporter som visar ett samband mellan symptom på covid-19 och luktnedsättning. Vi vet inte än vad det beror på men det verkar vara relativt vanligt. Om man är medveten om förändringen och har symtomen kan man isolera sig själv och förhindra att sprida smittan vidare. Det är viktig information att nå ut med, säger Jonas Olofsson, forskare vid Psykologiska institutionen och ansvarig för Stockholms universitets del av projektet

Den enkät som studien utgår från har tagits fram av The Global Consortium for Chemosensory Research (GCCR), ett nätverk med över 400 forskare från 50 olika länder. Nätverket bildades som respons på anekdotiska rapporter om att luktsinnet påverkas av covid-19. Syftet med enkäten är att ta reda på om och hur lukt- och smaksinnena förändras för de som drabbas av covid-19, och om viruset på detta sätt skiljer sig från andra luftvägssjukdomar. Jonas Olofsson hoppas att de första resultaten kan komma redan innan april är slut.

– Jag tycker det är fantastiskt att forskning kan gå så här snabbt. Hundratals personer går samman och får saker gjorda. Jag hoppas att det här kommer att förändra forskningen om de kemiska sinnena, och att det här kommer att leda till nya studier där den här stora gruppen samarbetar, säger han.

I enkäten finns frågor om hur man upplever lukt och smak och vilka symptom man i övrigt upplever. Forskning av Jonas Olofsson och hans dåvarande doktorand Ingrid Ekström, nu vid KI, visar att människor är bra på att uppskatta förändringar i sitt eget luktsinne.

– Tidigare har det sagts att vi inte har förmågan att bedöma det egna luktsinnet. Den som tror sig ha bra luktsinne har inte alltid det, men det är svårt att värdera sitt luktsinne i jämförelse med andra. Däremot har vi kunnat visa att man är bra på är bra på att upptäcka om man själv får ett försämrat luktsinne, särskilt om det sker snabbt, och det är det som är intressant i det här fallet, säger Jonas Olofsson.

Ta del av fler nyheter från Stockholms universitet

Vill du läsa mer om aktuell forskning vid Stockholms universitet hittar du våra forskningsnyheter här. Du kan även prenumerera på universitetets nyhetsbrev. Läs tidigare nummer och prenumerera här.