Matematikern Tom Britton
Tom Britton. Foto: Niklas Björling

Föreläsningen om smittspridning och Covid-19 finns även på engelska och med fransk text.

Hur fungerar egentligen de matematiska modellerna som kan förutse hur stort ett virusutbrott blir? Och vilka mekanismer ligger bakom möjligheterna till #flattenthecurve? I det här föredraget från Vetenskapens hus berättar professor Tom Britton, Stockholms universitet, om allt detta.

Vetenskapens Hus, som ägs av KTH och Stockholms universitet, arbetar med att inspirera och skapa kunskap i en miljö som visar naturvetenskap, teknik och matematik på riktigt.

Läs även artikeln Matematiska modeller förutspår smittspridning, där Tom Britton berättar mer om smittspridning och Covid-19.

Ta del av fler nyheter från Stockholms universitet
Vill du läsa mer om aktuell forskning vid Stockholms universitet hittar du våra forskningsnyheter här. Du kan även prenumerera på universitetets nyhetsbrev. Läs tidigare nummer och prenumerera här.