Nytt centralt ärendehanteringssystem införs

Under juni inleds övergången till ett nytt ärendehanteringssystem på SU. IT-avdelningen är först ut och övriga avdelningar går över till det nya systemet under det närmaste halvåret. Under tiden kommer de båda systemet fungera parallellt vilket gör att du kan ha ärenden i båda systemen.

Under juni inleds införandet av ett nytt centralt ärendehanteringssystem på universitetet. Systembytet sker i etapper, vilket gör att det under en period kommer finnas två parallella ärendehanteringssystem. IT-avdelningen/Helpdesk är först ut med att börja använda det nya systemet och inom cirka ett halvår kommer andra delar av universitetet (t.ex. Infocenter/Studentavdelningen och Biblioteket) också att gå över till det nya systemet:

Vad händer med dina befintliga Helpdesk-ärenden?

Det nuvarande ärendehanteringssystemet kommer inte stängas ner på ett bra tag. Alla dina tidigare ärenden/historik etc. kommer därför vara åtkomliga för dig även i fortsättningen.

Serviceportalen (su.se/serviceportalen)

Tills alla har gått över till det nya systemet kommer du fortsätta använda su.se/serviceportalen för att hitta supportartiklar, formulär för felanmälan m.m.
Här kan du också hitta dina ärenden

När alla avdelningar har gått över till det nya systemet, kommer den nuvarande Serviceportalen att stängas och ersättas av en ny portal, som också kommer ha adressen su.se/serviceportalen

Två parallella ärendehanteringssystem

Under en övergångsperiod, innan alla berörda avdelningar har gått över, kommer det behöva finnas TVÅ parallella ärendehanteringssystem vilket kan skapa förvirring och IT-avdelningen ber om överseende med detta.

Ärenden till Helpdesk

Ärenden till Helpdesk som skapas efter kl. 16.00 den 2 juni kommer hanteras i det nya systemet. Vissa redan skapade ärenden som hanteras av Helpdesk kommer dock behöva bearbetas och avslutas i det gamla systemet.

Övriga ärenden

Om du har ärenden till övriga avdelningar, t. ex. Infocenter/Studentavdelningen kommer dessa fortsätta hanteras i det gamla systemet tills de gått över till det nya systemet.

När du hanterar dina ärenden kommer de antingen att finnas på URL-er som liknar
"arandehantering.su.se/Id=234234" (gamla) eller "topdesk.su.se/Id=234234" (nya).

TIPS! Det enklaste sättet att hamna i "rätt" ärendehanteringssystem är att klicka på länken i e-postmeddelandet som du får vid registrering/uppdateringar i ärendet.