Nytt hormonfritt preventivmedel för kvinnor har testats

Forskare vid flera lärosäten har kommit långt med testandet av ny metod att skydda kvinnor från oönskade graviditeter.

Med hjälp av infärgade spermier har forskarna sett hur långt dessa tar sig. Foto: Xavier Druart, PIXAMIN platform, INRAE

Thomas Crouzier, forskare vid avdelning Glykovetenskap på KTH är ansvarig för arbetet som har resulterat i en vetenskaplig publicering i tidskriften Science Translational Medicine.

Tillsammans med KTH-forskaren Ulrike Schimpf, som också arbetar som forskningsingenjör vid Stockholms universitet, och forskare från bland annat KI och Karolinska Universitetssjukhuset, har han utvecklat en ny vaginal gel. Gelen stärker den naturliga barriär som återfinns i livmoderhalsen och hindrar spermierna att nå fram till ägget. Framgångsrika, prekliniska tester har genomförts på får, och de visar att gelen fungerar, skriver KTH i ett pressmeddelande.

Läs mer om studien i KTH:s pressmeddelande:

Artikeln “Topical reinforcement of the cervical mucus barrier to sperm” är publicerad i Science Translational Medicine.