Nytt nummer av tidskriften Havsutsikt

Läs nya numret av Havsutsikt och få koll på det senaste inom svensk havsforskning. I det senaste numret av tidskriften kan du bland annat läsa om farliga kemikalier, uppvärmningen av haven, behovet av marina nationalparker och om Östersjöns tumlare.

Tumlare. Foto: Erik Christensen /Wikimedia Commons.

Läs om tumlaren, den lilla valen som är i fara, hur livets förutsättningar förändras av uppvärmningen av haven, och om detektivarbetet som krävs för att hitta de kemikalier som är farliga för havsmiljön och för oss:

Senaste numret av tidskriften Havsutsikt, nr 2 2021

Om Havsutsikt

Havsutsikt är en tryckt och digital tidskrift om havsforskning som ges ut av Umeå universitet, Stockholms universitet och Göteborgs universitet, inom Havsmiljöinstitutet, som utkommer två gånger per år. I redaktionen och redaktionsrådet till Havsutsikt sitter forskare och kommunikatörer från Stockholms universitets Östersjöcentrum.

Artiklarna i tidskriften Havsutsikt skrivs huvudsakligen av forskare från Sveriges många lärosäten med marin verksamhet. Tidskriften vill genom att förmedla den senaste havsforskningen fungera som en brygga mellan forskningsvärlden och det övriga samhället.