Nytt projekt ska utveckla hållbara fibrer för konsumentbruk

Konsortiet BIO-Lush under ledning av professor Aji Mathew har tilldelats nästan fem miljoner euro i finansiering i EU-satsningen Circular Bio-based Europe(CBE) för att utveckla fibrer ur bland annat skogsrester.

Aji Mathew

Aji Mathew, professor vid Institutionen för material- och miljökemi samt föreståndare för Stockholm University Center for Circular and Sustainable Systems (SUCCeSS), kommer tillsammans med Joseph Samec vid Institutionen för organisk kemi och Edouard Pesquet vid Institutionen för ekologi, miljö och botanik att leda ett internationellt tvärvetenskapligt konsortium av fyra forskningsinstitut, fyra stora industrier samt tre små och medelstora företag.

Målet är att lära sig mer om strukturerna hos cellväggar i organiskt material som idag främst ses som ”avfall” för att därifrån utvinna högkvalitativa fibrer. Det rör sig främst om skogsrester, marina växter och ogräs – allt ses som ”avfall” Genom att finjustera fiberns egenskaper är vill forskarna utveckla hållbara biobaserade produkter som textilier, livsmedelsförpackningar och förstärkta kompositer, färdiga för konsumentmarknaden.

Råmaterialet till fibrerna kommer från ”marginaliserade” områden och landsbygdsområden inom EU, något som kan bidra till att vitalisera dessa områden.

Det fyraåriga projektet är planerat att starta 2023.

Läs mer om Aji Mathews forskning.