Om ekologiskt tänkande av Carin Franzén

Carin Franzén, professor i litteraturvetenskap, diskuterar i en ny artikel ekologisk medvetenhet genom en läsning av Giovanni Boccaccios "Decamerone" tillsammans med Sigmund Freud och Timothy Morton.

Décaméron de Boccace, BnF, Bibliothèque de l'Arsenal.
Décaméron de Boccace, 1400-tal, Bibliothèque de l'Arsenal.

Hon söker inte primärt visa att den äldre texten föregriper samtida teorier som psykoanalys och ekologi utan vill visa på en loop som förbinder de olika författarnas verk trots temporala och tematiska skillnader. Ett syfte är att visa hur en sådan loop tydliggör att ett ekologiskt tänkande funnits i historien hela tiden men att det först nu låter sig tänkas i sin aktualitet.

Artikeln är publicerad i tidskriften Humanities, vid förlaget MDPI. Texten finns att läsa fritt tillgänglig online.

Till Humanities på MDPI:s hemsida

Om Carin Franzén

Carin Franzén
Carin Franzén.

Carin Franzén är professor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik vid Stockholms universitet. Hon intresserar sig bland annat för subjektivitetens historia i såväl äldre som senare perioders litteratur. Och forskar också inom fältet miljöorienterad humaniora.

Carin Franzén undervisar i litteraturvetenskap på grundutbildningens alla nivåer, och på forskarutbildningen.

Mer om Carin Franzéns forskning

Mer läsning och lyssning