På väg till Italien för att mäta luftföroreningar

I dagarna lämnar en container Stockholm fylld med utrustning som forskare ska använda för att mäta luftföroreningar i Po-dalen i Italien.

Container utanför Geovetenskapens hus och pepparkasvarianten av densamma. Foto: Paul Zieger
Containern utanför Geovetenskapens hus och pepparksvarianten av densamma. Foto: Paul Zieger/Fredrik Mattsson.

Sedan november har en ljusblå fraktcontainer stått på baksidan av Geovetenskapens hus vid Stockholms universitet. Och de som följer universitetet i sociala medier kanske även sett bilder på containern i form av ett pepparkakshus.

Containern har fyllts med utrustning när den utrustats för en fältkampanj i Po-dalen i norra Italien där data ska samlas in om luftföroreningar och dimma. Fältkampanj är en del av det EU-finansierade forskningsprojektet "FORCeS: Constrained aerosol forcing for improved climate projections", som koordineras av Stockholms universitet.

Samlar data om luftföroreningar och dimma

Paul Zieger, docent vid Institutionen för miljövetenskap, är en av de forskare som de senaste veckorna har förberett containern. Den 31 januari kommer containern att lastas på en lastbil som ska ta den till Italien. Tre dagar senare möts lastbilen i Po-dalen av Paul Zieger och hans kollegor från Institutionen för miljövetenskap. Containern kommer under cirka två månader att vara uppställd i Italien för att samla in data om luftföroreningar och dimma. Under denna period kommer det att finnas forskare från Stockholms universitet på plats för att ta hand om instrumenten och åtgärda problem som kan uppstå.

Genom att placera ut containern ska forskarna studera de fysikaliska och kemiska egenskaperna hos aerosol- och dimdroppar i Podalen – ett av de mer förorenade områdena i Europa.
– Dimman i Podalen har förändrats och minskat under de senaste 30 åren – och detta är kopplat till åtgärder mot luftföroreningar och klimatförändringar. Data kommer att användas för alla typer av modellering, allt från små till storskaliga modeller. Vi använder också denna möjlighet för att testa nya instrument för atmosfärforskning. Po-dalen är särskilt intressant eftersom forskare från Stockholms universitet redan i slutet av 1980-talet studerade dimma där, säger Paul Zieger.

Kommande studier på ö och isbrytare

Han betonar också att det mobila labbet är speciellt utvecklat för att studera interaktioner mellan aerosoler och moln, hur luftburna partiklar påverkar molnegenskaper.

– I Italien kommer det att vara första gången labbet används för att studera interaktionen mellan aerosoler och moln. Hösten/vintern 2022 ska labbet till ön La Reunion i Indiska oceanen för att studera marina och avlägsna moln. 2023 placeras det på isbrytaren Oden för att studera effekten av varma luftintrång eller mänsklig påverkan på orörda arktiska moln och dess relevans för havsissmältning, säger Paul Zieger.

Forskarna hoppas att fältkampanjen i Italien kan ge nya insikter om vilken roll beståndsdelarna i atmosfären spelar för bildandet av dimma och aerosolpartiklar. Men även partiklarnas betydelse för människors hälsa. Den data som samlas in ska också användas i olika modelleringsprojekt.

Den här fältstudien är en av tre inom ramen för EU-projektet FORCeS som försöker att förklara och minska de osäkerheter som finns kring de klimatpåverkande effekterna av luftföroreningar och moln, säger  Ilona Riipinen som är koordinator för FORCeS och professor i atmosfärsvetenskap vid Stockholms universitet.
– Jag är imponerad över engagemanget och det hårda arbetet av forskarna inom FORCeS som gjort det möjligt att genomföra denna fältstudie, trots de problem som pandemin förorsakat.

Läs mer om forskningen inom FORCES: Constrained aerosol forcering for better climate projections

Ta del av fler nyheter från Stockholms universitet
Vill du läsa mer om aktuell forskning vid Stockholms universitet hittar du våra forskningsnyheter här. Du kan även prenumerera på universitetets nyhetsbrev. Läs tidigare nummer och prenumerera här.