Paul Anastas tilldelas Volvo Environment Prize

Årets Volvo Environment Prize, ett av världens främsta miljöpriser, tilldelas kemiprofessor Paul Anastas. Han är även gästprofessor och senior advisor vid Stockholms universitet.

Paul Anastas
Paul Anastas är gästprofessor och senior advisor vid Stockholms universitet.
Foto: Ingmarie Andersson

2021 års Volvo Environment Prize tilldelas Paul Anastas, professor vid Yaleuniversitet, för hans pionjärarbete med att utveckla icke-skadliga kemikalier.

Juryn säger i sin motivering att: “Paul Anastas’ research is revolutionizing the chemical industry, from fundamental reaction methods to applications as diverse as processing foods and producing green hydrogen."

Paul Anastas är direktör för Center for Green Chemistry and Green Engineering vid Yaleuniversitetet. Han är en av grundarna av den ”gröna kemin” och var med och formulerade de principer efter vilka man brukar bedöma miljövänligheten i kemiska processer. Han är en förkämpe för användning av gröna metoder i kemisk syntes.

Kunglig miljöprofessur vid Stockholms universitet

Paul Anastas föreläser
Paul Anastas föreläste för kung Carl XVI Gustaf i februari 2020. Foto: Ingmarie Andersson

Paul Anastas utsågs 2019 till innehavare av Konung Carl XVI Gustafs professur i miljövetenskap för åren 2019-2020. Värd för hans gästprofessur är Stockholms universitet och Institutionen för material- och miljökemi. Det övergripande syftet med vistelsen här är att utveckla användningen av skogsråvara som en källa till råvara för kemisk industri till exempel plastframställning. Denna forskning har potentiellt stor betydelse och anknyter till den befintliga verksamheten vid värdinstitutionen.

I februari 2020 höll Paul Anastas en föreläsning i Stockholm för bland andra kung Carl XVI Gustaf. På grund av pandemin har Paul Anastas gästprofessur förlängts.
Läs mer om föreläsningen Green chemistry important in transformation to sustainability.

Senior advisor vid nya forskningscentrat SUCCeSS

Paul Anastas är även senior advisor vid Stockholm University Center for Circular and Sustainable Systems (SUCCeSS) som startade vid Stockholms universitet i början av år 2020.

– Paul Anastas banbrytande arbete med grön kemi har initierat den nödvändiga omställningen av hela kemivärlden, och vi är mycket tacksamma för hans bidrag och stöd till Stockholms universitets kemiutbildningar, forskning och vårt nya center SUCCeSS, säger Berit Olofsson, sektionsdekan för kemi och styrelseordförande i SUCCeSS.

Fler forskare vid universitetet har tilldelats priset

Genom åren ytterligare tre forskare som varit/är aktiva vid Stockholms universitet tilldelats Volvo Environment Prize. Det är Nobelpristagaren Paul Crutzen samt professorerna Malin Falkenmark och Henning Rodhe. Bland tidigare pristagare finns även Erik Lambin och Rashid Sumaila som sitter i Stockholm Resilience Centres internationella vetenskapliga råd.

Årets pris delas ut vid en ceremoni den 1 december som går att följa på Volvo Environment Prize webbplats.

Mer om Volvo Environment Prize
Mer om Paul Anastas på SUCCeSS webbplats