Paul Crutzen – Nobelpristagare i kemi 1995

Paul Crutzen påbörjade sin vetenskapliga karriär vid Stockholms universitet. 1995 belönades han med Nobelpriset i kemi för forskning om ozonskiktet i atmosfären. Se bildspel med Paul Crutzen.

Paul Crutzen var holländare och kom 1959 till Meteorologiska institutionen vid Stockholms högskola (nuvarande Stockholms universitet). Han disputerade här 1973 och har under perioder fortsatt att vara verksam vid Stockholms universitet, vid sidan av sitt arbete vid flera stora forskningsinstitutioner runt om i världen.

Belönades med Nobelpriset 1995

1995 belönades Paul Crutzen, tillsammans med Mario J. Molina och Frank Sherwood Rowland med Nobelpriset för forskning om ozonskiktet i atmosfären. Paul Crutzen har gett fundamentala bidrag till förståelsen av hur ozon bildas och bryts ned – processer som också påverkas av utsläpp av olika gaser. Han har även bidragit med rön om hur de ozonnedbrytande reaktionerna förstärks kraftigt av molnpartiklar i stratosfären.

Förbud mot utsläpp av freoner

Forskningen kring de kemiska mekanismerna i ozonskiktet har visat på människans negativa inverkan. Långtgående internationella beslut finns idag om förbud mot utsläpp av freoner och andra ozonförstörande gaser i form av det så kallade Montrealprotokollet.

Lanserade begreppet antropocen

Paul Crutzen är även känd som en av de forskare som lanserat begreppet antropocen. Det är en beskrivning av den nya geologiska epok vi befinner oss i, människans tidsålder.
Paul Creutzen avled 2021.

Läs mer om Paul Crutzen