Stockholms universitet

Politiker på rundvandring i Albano

I mitten av januari arrangerade Karolinska Institutet, KTH och Stockholms universitet en rundvandring med regionpolitiker i campus Albano för att lyfta frågan om vikten av bra kollektivtrafik till området.

Regionpolitikerna Gustav Hemming (C), i mitten, och Anton Fendert (MP), längst till höger, lyssnade på olika förslag på hur kommunikationerna kan stärkas till det nya campusområdet. På bilden syns även Karl Arthursson, vice kårordförande på studentkåren på KTH samt den tidigare tf. fastighetschefen Erik Lundin vid Stockholms universitet. Foto: Annika Hallman

– När campus Albano är klart räknar vi med att uppemot 15 000 personer kommer att röra sig i området varje dag. Det är en fantastisk miljö och en helt ny stadsdel med miljöprofil och vi vill att det ska bli ett levande campus, både för de som studerar och arbetar här och för boende och andra som rör sig i området. Då är det viktigt med bra kommunikationer hit, sade Christina Murray, internationell strateg vid KTH och samordnare för sekretariatet för Stockholm trio, en allians mellan Karolinska Institutet, KTH och Stockholms universitet. 

Med på rundvandringen i mitten på januari var de inbjudna regionpolitikerna Gustav Hemming (C) och Anton Fendert (MP) som är ansvariga för infrastruktur och trafik inom Region Stockholm samt representanter från de tre lärosätena och deras studentkårer, liksom Akademiska Hus och Svenska Bostäder.

Christina Murray, KTH, och Marcus Rancken, Akademiska Hus, visar var gång- och cykelbron skulle kunna byggas i förlängningen av Albanovägen och det så kallade Akademiska stråket. Foto: Annika Hallman

– För att stärka Stockholm som universitetshuvudstad är det viktigt att skapa ett mer sammanhållet campus mellan våra tre lärosäten. Vi vill gärna ha bättre fysiska förbindelser mellan Karolinska Institutet i Solna, KTH:s huvudcampus på Valhallavägen och Stockholms universitet i Frescati och Albano så att det blir lättare att ta sig mellan de olika lärosätena, sade Christina Murray.

Vy mot Brunnsviken från en av takterasserna en sommardag i Albano. Det geografiska avståndet till Karolinska Institutet är egentligen inte så långt, men det saknas bra direktförbindelser för kollektivtrafik och cykelbanor. I mitten syns Wenner-Gren Center och till höger skymtar ett av tornen vid Karolinska Institutet. Foto: Görel Wallinder
 

Mer kollektivtrafik behövs

Just kopplingen mellan lärosätena och behovet av mer kollektivtrafik till Albano var något som betonades under dagen. 
– Det är slående hur nära varandra de tre lärosätena egentligen ligger rent geografiskt, men samtidigt upplever man en stor distans mellan dem, på grund av stora vägar och andra barriärer och att det saknas bra förbindelser, sade Marcus Rancken, strategisk fastighetsutvecklare på Akademiska Hus som ledde guidningen som startade vid Kräftriket och sedan fortsatte över Roslagsvägen och in i Albano, via Albanoterassen och vidare till Albanovägen och bort mot Roslagsbanan mot KTH.

Ett önskemål som lärosätena lyfte fram under rundvandringen är möjligheten att smalna av Roslagsvägen vid Albano för att få en bättre och säkrare trafikmiljö och möjliggöra en separat bussfil med fler direktbussar till och från området. 

Här syns Albanovägen, eller ”Akademiska stråket” som det kallas. I den främre änden skulle det passa bra att fortsätta stråket med en gång- och cykelbro över Roslagsvägen mot Karolinska Institutet. Foto: Ingmarie Andersson
 

Gång- och cykelbro kan länka ihop lärosäten

Ett annat önskemål är att bygga en gång- och cykelbro över Roslagsvägen mot Bellevueparken och över E4:an för att bättre knyta samman Albano och KTH med Karolinska Institutet i Solna. Under rundvandringen visade Marcus Rancken hur den nuvarande cykel- och gångvägen plötsligt tar slut i ena änden av det så kallade Akademiska stråket längs Albanovägen i området:
– Det är verkligen behjärtansvärt och skulle vara till stor nytta att förlänga stråket med en gång- och cykelbro till KI, sade han och påpekade att en sådan bro också är en del av planeringen av Albano och finns med i den detaljplan som staden tagit fram, men att det ännu inte finns någon budget för att förverkliga bron.

På den här sträckan av Roslagsbanan, i den bakre delen av Albano mot KTH, skulle en ny utomhusstation kunna byggas, enligt de tre lärosätenas förslag. Foto: Annika Hallman
 

Önskar ny station på Roslagsbanan 

Ytterligare ett förslag från lärosätena är att inrätta en till station på Roslagsbanan vid Albano, mellan stationerna Universitetet och Östra station.

– Det skulle vara perfekt att ha en station som kopplar ihop KTH, Stockholms universitet och Albano här, och den skulle kunna byggas utomhus vid befintligt spår, i samband med att Roslagsbanans sträckning dras visare mot city, oavsett hur den sträckningen blir, sade Marcus Rancken. 
– Vid en sådan station skulle det också kunna kompletteras med en busshållplats med bussar som går vidare härifrån vid Roslagsbanan till Frescati och vidare bort mot KI, sade Christina Murray.

Marcus Rancken lyfte också fram att i och med att stora delar av Stockholms universitets verksamheter flyttar från Kräftriket och Frescati Hage till Albano innebär det att de lämnade byggnaderna kommer att fyllas upp av andra verksamheter, vilket gör att ännu fler personer kommer att röra sig i området och ha det som bo- eller arbetsplats inom en snar framtid.

Marcus Rancken, strategisk fastighetsutvecklare på Akademiska Hus, visar hur en ny station på Roslagsbanan vid Albano kan hjälpa till att knyta samman de tre lärosätena. Foto: Annika Hallman

Politikerna lyssnade på förslagen och ställde flera frågor under rundvandringen, bland annat om antalet planerade student- och forskarbostäder i området, och hur många som eventuellt skulle komma att använda en ny station längs Roslagsbanan. De uppmanade till ökade utbyten med staden och regionen och konstaterade att det skulle behöva skapas ett bättre forum för samtal och kontakter mellan de tre lärosätena och staden och regionen. De bad också att få återkomma med en inbjudan till regionrådsberedningen under 2023.
Stockholms stad kommer också att bjudas in till en rundvandring i Albano under våren.

Flygperspektiv över campus Albano mot staden. Till vänster om Albano syns Roslagsbanan, till höger Roslagsvägen och Brunnsviken. Foto: BSK Arkitekter/Akademiska Hus
 

Kartläggning av resemönster 

De tre lärosätena har de senaste åren haft kontakter och möten med Stockholms stad och Region Stockholm för att lyfta fram vikten av de fysiska sambanden mellan de olika campusområdena. 2020 genomförde Stockholm Science City en resvaneundersökning riktad till anställda och studenter vid de tre universiteten för att ta reda på hur resande och kommunikationer ser ut till och mellan de olika campusområdena och hur de kan förbättras.
Analysen av de omkring 4 400 svaren visar bland annat att kollektivtrafik följt av cykel är det transportmedel som används mest och att det är kollektivtrafiken som är viktigast att förbättra, både med utökad turtäthet och nya förbindelser. 

 

Läs mer

Slutrapport: Stärkta fysiska samband. Fokusgrupp för mer sammanhållna campusområden i Stockholm

Kartläggning och behovsanalys av resor och kommunikationer mellan universiteten

Sammanfattning av kartläggningen

Översiktskarta över Albano. Till vänster syns Roslagsvägen, till höger Roslagsbanan. Tvärs igenom hela området går Albanovägen.