Problem med förnyelse av SPSS-licenser

Förnyelsen av SPSS-licenser är försenad, vilket innebär att ingen har kunnat använda SPSS sedan igår. Nya licensnycklar har kommit och IT-avdelningen jobbar nu på att distribuera dem till berörda så snabbt som möjligt.

Förnyelsen av SPSS -licenser har försenats trots att avtal för förnyelse har lämnats in i god tid före avtalets utgång. Det innebär att varken studenter eller universitetets medarbetare har kunnat använda SPSS sedan igår torsdag 1 december. Bakgrunden till problemen är ändrade rutiner mellan universitetets  licenspartner och licensleverantör, specifikt rutinen för att generera koder.

IT-avdelningen har haft en intensiv dialog med licenspartnern som i sin tur diskuterar med ansvariga hos leverantören. Idag på morgonen den 2 december har IT-avdelningen fått de koder som behövs och jobbar nu med att distribuera ut koder till berörda.