Professorer tilldelas kunglig medalj

Tre professorer vid Stockholms universitet tilldelas medaljer av kungen för sina insatser.

På nationaldagen 6 juni 2022 meddelades om nya mottagare av kungliga medaljer. Tre professorer vid Stockholms universitet tilldels H.M. Konungens medalj i 8:e storleken i Serafimerordens band:

Gia Destouni

Georgia Destouni, professor i hydrologi, hydrogeologi och vattenresurser samt prefekt vid Institutionen för naturgeografi som tilldelas medalj för framstående insatser inom vatten- och klimatforskning.

Peter Gillgren, professor i konstvetenskap tilldelas medalj för betydande insatser inom konstvetenskap och svenskt akademiväsende.

Pernilla Leviner

Pernilla Leviner, professor i offentlig rätt med särskild inriktning mot socialrätt och barnrätt samt föreståndare för Barnrättscentrum tilldelas en medalj för framstående insatser för barns rättigheter i samhället.

Medaljutdelningen sker på Kungl. Slottet fredagen den 10 juni.