Rådsprofessur för forskning om forntida DNA

Vetenskapsrådet beviljar en rådsprofessur och 50 miljoner kronor till Love Dalén vid Centrum för paleogenetik för forskning om forntida DNA.

Love Dalén
Love Dalén. Foto: Pete Allibone

Vetenskapsrådet har beviljat rådsprofessurer inom naturvetenskap och teknikvetenskap. Bland 57 sökande har tre forskare beviljats rådsprofessur. En av dessa tre är Love Dalén, professor i evolutionär genetik vid Naturhistoriska riksmuseet och docent i zoologi vid Stockholms universitet. Han beviljas 50 miljoner kronor för det tioåriga projektet “Urtida arvsmassor” som handlar om att analysera DNA från vilda djur på en miljonårig tidsskala”. Forskningen kommer att ske vid Centrum för paleogenetik som är en gemensam satsning av Stockholms universitet och Naturhistoriska riksmuseet, och där Love Dalén är forskningsledare.

Studier om mammutar och grottlejon

Forskarna vid centret har de senaste åren gjort flera studier av forntida DNA som fått stor internationell uppmärksamhet, bland annat av en miljon år gamla mammutar. Genom det nya anslaget hoppas Love Dalén och hans kolleger nu kunna göra DNA-studier av forntida djur i en mycket större skala och på fler arter, som älgar, myskoxar och flera olika smågnagare.
– Anslaget kommer att användas till drift, fältarbete och doktorander/postdocs. Vi hoppas kunna rekrytera minst fyra nya doktorander och lika många postdoktorer, säger Love Dalén.

Läs mer om Centrum för paleogenetik och Love Daléns forskning.

Läs även om Christian Broberger, professor i neurokemi, som beviljas rådsprofessur inom området medicin och hälsa.