"Rising talents"-pris till Nordita-forskare

Beatriz Villarroel vid Nordita är en av 15 internationella ”Rising talents” när L’Oréal-UNESCO uppmärksammar kvinnliga forskare under en prisutdelning i Paris den 22 juni. Just nu letar hon och hennes forskargrupp efter försvunna astronomiska objekt på natthimlen.

”Rising talents” är en internationell utmärkelse som går till 15 unga forskare valda ur en grupp bestående av 275 pristagare från hela världen som tilldelats L’Oréal-UNESCO-priset för kvinnliga forskare året innan.

Beatriz Villarroel. Foto: Karl Nordlund

– Det är superkul, jag kunde inte tro det första gången jag fick reda på det och jag kan knappt tro det nu heller, säger Beatriz Villarroel, astrofysiker verksam vid det Nordiska institutet för teoretisk fysik, Nordita, vid Stockholms universitet samt Instituto de Astrofísica de Canarias (IAC Teneriffa).

L’Oréal-UNESCO beskriver pristagarna som forskningens framtid, Beatriz Villarroel är dock betydligt mer ödmjuk inför varför just hon valts ut som en av 15 världen över.

– Jag tror att jag har haft mycket tur och jag har väldigt bra samarbetspartners, en väldigt bra grupp som jag jobbar med så jag skulle säga att det mycket är tack vare dem. Det är otroligt hedrande och ett stort erkännande för VASCO-projektet som jag leder och för alla som är inblandade i det. Det här är något jag delar med dem, och jag hoppas att det här kan synliggöra projektet ännu mer och hjälpa till att utveckla det till dess maximala potential.

Stor mängd data om försvinnande objekt

VASCO, eller ”Vanishing & Appearing Sources during a Century of Observations” har som mål att identifiera astronomiska objekt som försvunnit helt från vår natthimmel.

– Vi letar efter försvinnande stjärnor, men även andra extrema astrofysikaliska fenomen som man kan hitta på himlen. Samtidigt finns också en koppling till att försvinnande stjärnor kan ha att göra med utomjordisk teknik, så även det har varit i fokus. Det är en blandad kompott i VASCO-projektet.

Delar av projektet har genomförts med hjälp av medborgarforskning där allmänheten kunnat hjälpa till med att identifiera möjliga objekt som försvunnit genom att jämföra bilder tagna på samma del av stjärnhimlen men vid olika tidpunkter.

– Vi har samlat in massor med data, så vi arbetar just nu med att gå igenom det som medborgarforskarna har hittat.

Att söka efter tecken på utomjordiskt liv är något som säkert kan kännas abstrakt och otroligt för många, men för Beatriz Villarroel är det mer otroligt att vi vore ensamma i universum.

– Med tanke på den enorma mängden stjärnor som finns, bara i Vintergatan så finns 300 miljarder, så är det naturligt att fundera över om det finns fler planeter som har liv, det vore otroligt konstigt om vi vore den enda planeten där ute med liv.

Det är en utmaning att upptäcka utomjordiskt liv, undersökningsmetoderna är också helt olika beroende på om man söker efter livsformer som är mer eller mindre avancerade än oss. Forskningen gör hela tiden framsteg, frågan är egentligen inte om utan när vi kommer att upptäcka de första spåren av utomjordiskt liv.

– Jag tror att det handlar om några enstaka år, det finns så många bra projekt som jobbar med den här frågan just nu på ett bra och seriöst sätt. De letar efter mikrobiellt liv men även mer avancerat liv. Det finns helt enkelt goda förutsättningar för att kunna hitta något de närmaste åren.

Med förhoppningen om att utomjordiskt liv kommer att upptäckas inom några år, och med L’Oréal-UNESCOs utmärkelse ”Rising talents” i ryggen så är ändå de kommande åren något hon själv inte reflekterar så mycket över för egen del.

– Jag tänker aldrig så långt in i framtiden. Men att driva igenom VASCO-projektet är helt klart ett fokus. Så inom fem år hoppas jag ha drivit igenom den första fasen med mina medarbetare. Det skulle också vara kul om flera av de yngre medarbetarna fortsätter med sina delar av projektet och utvecklar dem vidare.

Vill du hjälpa forskargruppen att jämföra bilder på stjärnhimlen? Klicka här

Prenumerera på Stockholms universitets nyhetsbrev för fler nyheter.