Så kan nationalekonomin rädda världen

Erik Angner är professor i praktisk filosofi vid Stockholms universitet. Nyligen kom han ut med boken How Economics Can Save the World.

Erik Angner vid bokreleasen.
Erik Angner vid presentationen av boken i regi av Institutet för framtidsstudier.

Varför skriver en filosofiprofessor en bok om ekonomi?

— Som vetenskapsfilosof tycker jag mig ha en viss rätt att röra mig över ämnesgränserna. En poäng med filosofi är att utröna hur saker och ting hänger ihop. Det kan man inte göra om man inte får utforska andra sätt att tänka och leva. Men nu råkar jag vara disputerad nationalekonom också, så i det här fallet kan ingen anklaga mig för intrång.

Varifrån fick du idén till boken?

Bok av Erik Angner

— Boken är mitt svar till en ganska stor litteratur som är kritisk till nationalekonomin, på ett ofta orättvist sätt. Man kan tycka att det är lite roligt att knäppa nationalekonomerna på näsan. Men i en tid av allmänt vetenskapsförakt och utbredd faktaresistens tycker jag skrattet sätter sig i halsen. Boken försöker förklara vad nationalekonomin gör och är till för – men också var dess gränser går, och på vilka sätt den kan förbättras.

Vilka riktar sig boken till?

– Boken är för alla! Den är skriven för att vara tillgänglig – kanske till och med njutbar! – för en bred allmänhet. Det vore extra roligt om boken nådde de som tror sig vara ointresserade av nationalekonomin, eller som aktivt är emot den.

Vad är bokens främsta budskap?

– Kärnan är att nationalekonomin, liksom andra vetenskaper, kan hjälpa oss att leva ett bättre liv och att bygga en bättre värld. Det är ett optimistiskt budskap, inom ett område som ofta beskrivs som dystert och i en tid där optimism kanske känns omotiverad.

Ett kapitel heter “Why trust an economist?” Ja, varför ska man lita på ekonomer?

— Nu ska man ju inte blint lita på någon forskare. Och inte ens den mest framstående nationalekonomen kan erbjuda magiska trollspön och silverkulor. Men nationalekonomin erbjuder enkla lösningar som stöds av data. Evidensen ger oss skäl att pröva lösningarna, och skäl att tro att de kan fungera. Det är nog det bästa vi realistiskt kan hoppas på.

Varför ska man investera pengar och tid i din bok?

– Det finns sämre investeringar!

How Economics Can Save the World ges ut av Penguin.