Sökande till internationella utbildningar vid SU ökar

Inför höstterminen 2023 har 17 390 personer sökt internationella masterprogram vid Stockholms universitet. Det är en ökning på tio procent jämfört med förra året. Antalet sökande till internationella kurser och program på grundnivå ökar med 19 procent.

Anmälan stängde vid midnatt den 16 januari. I hela landet är ökningen för internationella masterutbildningar knappt tio procent och elva procent för internationella kurser och program på grundnivå.

Totalt 30 av 31 universitet och högskolor som erbjuder internationella masterutbildningar höstterminen 2023 har fått fler sökande jämfört med höstterminen 2022. 18 av 24 universitet och högskolor har fått fler sökande till sina internationella kurser och program på grundnivå.

Läs mer på UHR:s hemsida

Mest populära utbildningar vid Stockholms universitet

De fem mest sökta internationella masterprogrammen vid SU är följande. Antal sökande anges inom parentes.

1. Masterprogram i informationssäkerhet (1158)
  2. Masterprogram i folkhälsovetenskap (933)
  3. Masterprogram i pedagogik med internationell och jämförande inriktning (921)
  4. Masterprogram i bank och finans/finansiell ekonomi (889)
  5. Magisterprogram i IT-projektledning (879)

SU:s fem mest sökta internationella kurser och program på grundnivå är följande.

1. Kandidatprogram i internationell företagsekonomi och politik (1787)
  2. Kandidatprogram i företagsekonomi, etik och hållbarhet (1341)
  3. Konst, arkitektur och visuell kultur i Sverige (127)
  4. Kandidatprogram i latinamerikastudier med inriktning mot portugisiska (105)
  5. Grundläggande statistik för ekonomer (71)
Några studenter på läsplatserna i Studenthuset.
Foto: Jens Olof Lasthein