Sex nya EU-projekt till Stockholms universitet

Horisont Europa

Stockholms universitet har beviljats bidrag till sex nya Horisont Europa-projekt. I fem av dessa projekt ingår universitetet som partner i ett konsortium. Fyra projekt hör hemma i kluster 2 Kultur, kreativitet och inkluderande samhällen. Det femte projektet är ett EURATOM-COFUND projekt där SU också deltar som partner. Det sjätte projektet är ett MSCA-Postdoctoral Fellowships där SU är den enda bidragstagaren.

Här är projekten:
Projektnamn: Reframing disruptive business of multinational corporation and global value chains within democratic and inclusive citizenship processes. (REBALANCE)
Ansvarig forskare vid SU: Timothy Bartley, Sociologiska institutionen.

Projektnamn: Risks, Resources and Inequalities: Increasing Resilience in European Families (rEUsilience)
Ansvarig forskare vid SU: Rense Nieuwenhuis, Institutet för social forskning.

Projektnamn: EMBRACing changE: Overcoming obstacles and advancing democracy in the European Neighbourhood (EMBRACE)
Ansvarig forskare vid SU: Karina Shyrokykh, Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationer.

Projektnamn: Mapping inequalities through the life course (MapIneq)
Ansvarig forskare vid SU: Markus Jäntti, Institutet för social forskning.

Projektnamn: Partnership for european research in radiation protection and detection of ionising radiation: towards a safer use and improved protection of the environment and human health (PIANOFORTE).
Ansvarig forskare vid SU: Andrzej Wojcik, Institutionen för molekylär biovetenskap Wenner-Grens institut (MBW)

Projektnamn: Infrared nanospectroscopy to understand and combat Alzheimer's disease (nanoIR4AD)
Ansvarig forskare vid SU: Andreas Barth (handledare), Institutionen för biokemi och biofysik (DBB). Forskare/Postdok: Adéla Jeništová.