Stipendier till forskare inom humaniora och samhällsvetenskap

Anna Ahlströms och Ellen Terseus stiftelse har delat ut stipendier till åtta kvinnliga forskare inom humaniora och samhällsvetenskap vid Stockholms universitet.

Humanistiska fakulteten

Följande personer har fått 2-åriga forskningsstipendier via Anna Ahlströms och Ellen Terseus stiftelse:

Elin Franzén, etnologi, med projektplan gällande "Skriva för hand: Analoga vardagspraktiker i ett digitaliserat samhälle".
(inspektor: professor Barbro Blehr)

Ellen Frödin, litteraturvetenskap, med projektplan gällande "Human Nature. Life, Habit and Affect in Gertrude Stein and Djuna Barnes".
(inspektor: professor Elina Druker)

Sofia Roberg, litteraturvetenskap, med projektplan gällande "Hiersein ist herrlich’. Figurations of Re/dis/enchantment in the Poetry of Rainer Maria Rilke".
(inspektor: professor Axel Englund)

Alice Sundman, engelska, med projektplan gällande "Moving Waters: Literary Imaginations of Aquatic Interplaces".
(inspektor: professor Bo Ekelund)

Amanda Thorell, filosofi, med projektplan gällande "Medical risk factors and health".
(inspektor: professor Sören Häggqvist)

Samhällsvetenskapliga fakulteten

Susanna Areschoug, barn- och ungdomsvetenskap, med projektplan gällande "Därifrån och tillbaka? En uppföljningsstudie om landsbygdens unga".
(inspektor: professor Lucas Gottzén)

Karin Sundström, statsvetenskap, med projektplan gällande
"Slack-Picking as Effective Rights Protection: The Cases of Refugee Admission and Climate Adaption".
(inspektor: docent Niklas Heijl Bremberg)

Följande personer har fått ett 1-årigt forskningsstipendium:

Zeynap Melis Kirgil, sociologi, med projektplan gällande "Collective intentionality and prosocial behavior".
(inspektor: docent Andrea Voyer)

Om stiftelsen

Anna Ahlströms och Ellen Terseus stiftelses ändamål är att förvalta de tillgångar som stiftelsen erhållit genom testamenten av filosofie doktorn Anna Ahlström och ämnesläraren Ellen Terserus. Stiftelsen ger stipendier till kvinnor som forskar vid Stockholms universitets humanistiska respektive samhällsvetenskapliga fakultet.