Stockholm är Sveriges bästa studentstad 2023

Stockholm toppar listan för Sveriges bästa studentstad 2023 enligt företaget Studentums årliga undersökning. Till grund för undersökningen ligger det som studenterna själva bedömt som viktigt när de väljer studentstad och där är Stockholm bäst i fyra av nio parametrar.

Två studenter arbetar vid en bärbar dator.
Foto: Jens Olof Lasthein.

Möjlighet till studier på avancerad nivå och stora möjligheter till praktikplatser är två av anledningarna till att Stockholm korats till Sveriges bästa studentstad 2023 i företaget Studentums undersökning. Studentum är en söktjänst för eftergymnasial utbildning och de som använder tjänsten har fått välja ut vad som är viktigast för dem när de väljer en stad att studera i. Topp tre på listan är bra kommunikationer, möjligheter till extrajobb under studietiden samt studentboende.

– Stockholm drar nytta av att vara en storstad. Studenterna rankar parametrar om karriärmöjligheter efter studierna och möjligheter till praktikplats väldigt högt och där samlar Stockholm många poäng. I stort är Stockholm en fantastisk stad för studenter att välja med goda kommunikationer och det utbud som finns för ett aktivt socialt liv. Däremot behöver Stockholm se över boendesituationen för studenter, det blir nyckeln om Stockholm vill behålla sin förstaplats, säger Beatrice Brettmar, projektledare på studentum.se, i ett pressmeddelande.

Mer information om undersökningen finns på studentum.se