Stockholm Material Hub vill bidra med nya material inom tandvården

Stockholm Material Hub, ett samarbete inom Stockholm trio, arbetar med tandläkare och kliniker för att skapa nästa generations material för tandimplantat. Kraven på hur en konstgjord tand ser ut, fungerar och kan tillverkas är komplexa, men förhoppningen är att deras zirkoniumbaserade material kommer kunna användas.

Zirkoniumbaserat tandimplantat. Foto: James Shen

Konstgjorda tänder har funnits i årtusenden, tillverkade av olika material som flodhästtänder, trä, guld, skadliga plaster och till och med tänder från döda soldater. Alla dessa material har varit bristfälliga, vilket inte är någon överraskning eftersom kraven på våra tänder är så komplexa: de behöver vara starka, stadiga och ska passa ihop med tandkött, käkar och utseende och inte vara alltför uppenbara men gärna ha en blank yta som matchar omgivande tänder. Det material som används i dag, titan, lämnar en del övrigt att önska: det har en gråaktig nyans och kan försvaga de omgivande benen.

Bättre material för konstgjorda tänder

Både materialforskare och tandläkare är därför intresserade av att skapa ett bättre material för konstgjorda tänder. Stockholm Material Hub, finansierat av EU: s regionala utvecklingsfond, för samman forskare från Stockholms universitet, KTH och Karolinska Institutet och arbetar med små och medelstora företag för att utveckla nya material som går att använda inom vården, miljöområdet och energisektorn. Utmaningen att skapa konstgjorda tänder som kan passa marknaden är ett bra exempel på vad Stockholm Material Hub kan ta itu med.

Samarbetar med tandläkare

James Shen, professor i material- och miljökemi vid Stockholms universitet och chef för Stockholm Material Hub, ser fördelarna med att arbeta nära de som arbetar praktiskt inom tandvården.
– Lyckligtvis har tandläkare en stark tro på materialens kraft. Genom historien har de varit modiga och provat en rad olika material för att lösa människors tandproblem. Man kan säga att de länge har öppnat sina dörrar för oss forskare, medan vi kemister inom materialkemi har underskattat komplexiteten och utmaningarna inom tandvården, säger han.

Keramiska tandmaterial som baseras på zirkonium är det material som just nu är i fokus i deras forskning. Det är bättre än titan eftersom det påminner mer om ben, och materialet har ett mer naturligt utseende. Forskarteamet vill också förbättra kundanpassningen av konstgjorda tänder liksom tiden och kostnaden för att skapa dem genom att arbeta med digitala, molnbaserade tillverkningsprocesser. Deras senaste konferens med 110 deltagare från 18 länder och regioner genomfördes digitalt den 9-12 oktober och tog upp hur det kan gå till.

Professor James Shen ser fram emot den fortsatta framgången för Stockholm Material Hub, och speciellt utvecklingen av avancerad keramik för tandvård.
– Stockholm Material Hub vill försöka integrera nya kunskaper och färdigheter med tvärvetenskaplig forskning. Synergin mellan grundforskning och behovsstyrd forskning för att få fram ny, avancerad keramik och teknik är avgörande för utvecklingen av tandvård i den digitala eran.

Universitetsalliansen Stockholm trio

Karolinska Institutet, KTH och Stockholms universitet har 2019 ingått universitetsalliansen Stockholm trio i syfte att utveckla och lyfta fram den internationellt framstående forsknings- och utbildningsmiljö som de tre universiteten bildar i Stockholmsregionen. Läs mer om samarbetet.