Stockholms universitet bäst i Norden när ”enhörningsuniversitet” listas

Stockholms universitet hamnar på plats ett i Norden och på plats tre i Europa när det gäller antalet start-upföretag inom techbranschen – så kallade ”enhörningar” – som startats av tidigare studenter.

Södra huset
Foto: Eva Dalin

Enhörningsföretagen är techbolag som är värderade till minst en miljard dollar och under
2021 startades 78 sådana företag i Europa, visar en kartläggning av organisationen Sifted som har rankat vilka europeiska universitet som har flest grundare av företagen bland tidigare studenter.

I Norden hamnar Stockholms universitet på första plats när det gäller enhörningsföretag som har startats av tidigare studenter och universitetet ligger på plats tre i Europa. Alumner från Stockholms universitet ligger bakom tio enhörningsföretag, det är företag som Instabox, Kry och Einride. Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, hamnar på plats två i Sverige och på plats fem i Europa med nio enhörningsföretag.

Organisationen Sifted får stöd av Financial Times och rapporterar om innovation och entreprenörskap i Europa. Mer information om sammanställningen ”Europe’s top 10 ’unicorn universitetes’ 2022” finns på deras webb: