Stockholms universitet på första plats i Sverige för nio ämnen i Shanghairankning

Stockholms universitet rankas på första plats i Sverige när det gäller nio ämnen i Shanghairankningens ämnesrankning, Global Ranking of Academic Subjects 2022, som presenterades i juli.

Foto: Ingmarie Andersson/Stockholms universitet

I ämnesrankningen ingår 54 ämnen och rankningen baseras framförallt på tidskriftsartiklar  indexerade i databasen Web of Science åren 2016–2020.
De ämnen där Stockholms universitet fick en första placering i Sverige är: atmosfärsvetenskap, geovetenskap, geografi, oceanografi, miljövetenskap & teknik, ekonomi, kemi, sociologi och i ämnet utbildning.

Stockholms universitets bästa placeringar är inom geografi och atmosfärsvetenskap, med plats 16 respektive 19 i världen.

Global Ranking of Academic Subjects (GRAS) innehåller rankningar av universitet i 54 ämnen inom naturvetenskap, teknik, biovetenskap, medicinsk vetenskap och samhällsvetenskap. Mer än 1 800  universitet i 96 länder och regioner listas i rankningen.
Läs mer: https://www.shanghairanking.com/rankings/gras/2022