Stockholms universitet på plats 148 i QS-rankningen

Stockholms universitet hamnar på plats 148 i årets upplaga av QS World University Rankings som presenterades den 8 juni.

Frescati
Foto: Clément Morin

Placeringen är bättre än förra årets placering på 181, Stockholms universitet har därmed gått upp 33 steg i årets rankning.
Bland svenska lärosäten hamnar Stockholms universitet på femte plats och Lunds universitet återfinns på första plats.
QS-rankningen anses vara en av de viktigaste rankningarna av universitet i världen. I årets upplaga av QS-rankningen ingår 1 300 universitet och rankningen görs utifrån olika indikatorer som akademiskt rykte, citeringar per fakultet, anseende bland anställda och andel internationella studenter.
Det är framförallt inom indikatorerna citeringar och anseende bland anställda som Stockholms universitet har blivit bättre, men också när det gäller andelen internationella studenter.
QS-rankningen publiceras årligen av brittiska Quacquarelli Symonds (QS). Rankningen görs utifrån olika indikatorer där akademiskt rykte väger tyngst. Övriga indikatorer är anseende bland anställda, citeringar per fakultet, antal lärare i förhållande till studenter, andel internationella studenter samt andel internationella forskare.
Listan toppas i år Massachusetts Institute of Technology (MIT) följt av University of Oxford och Stanford University.

Mer om årets QS-rankning finns här: