Stockholms universitet på plats 153 i QS-rankningen

Stockholms universitet hamnar på plats 153 i 2023 års upplaga av QS World University Rankings som presenterades den 8 juni.

Frescati
Foto: Clément Morin.

Bland svenska lärosäten ligger Stockholms universitet på femte plats, precis som i förra årets rankning, även om universitetet backar några placeringar internationellt. Bäst i Sverige är KTH på plats 89.

QS-rankningen anses vara en av de viktigaste rankningarna av universitet i världen, i årets upplaga ingår 1 500 universitet. Rankningen publiceras årligen av brittiska Quacquarelli Symonds (QS) och görs utifrån olika indikatorer där akademiskt rykte väger tyngst. Övriga indikatorer är anseende bland anställda, citeringar per fakultet, antal lärare i förhållande till studenter, andel internationella studenter samt andel internationella forskare.

Listan toppas i år Massachusetts Institute of Technology (MIT) följt av University of Cambridge och Stanford University.

Läs mer om QS-rankningen 2023