Stockholms universitet på plats 176 i THE-rankningen

Stockholms universitet rankas i år på plats 176 i Times Higher Education World University Rankings 2023, som listar världens främsta lärosäten. Placeringen är densamma som rankningen 2022.

Stockholms universitet behåller plats 176 i Times Higher Education World University Rankings (THE) för 2023. Foto: Ingmarie Andersson

Rankningen, som årligen publiceras av THE World Universities Insights Limited bygger på enkäter till utvalda personer samt statistik utifrån 13 indikatorer inom dessa fem områden: undervisning, forskning, citeringar, internationell utblick samt  bidrag eller forskningspengar från industrin.

Bäst rankat bland svenska universitet är Karolinska Institutet, med plats 49. Övriga svenska universitet som återfinns på topp 250-listan är Lunds universitet på plats 119, Uppsala universitet på plats 148, samt Göteborgs universitet på plats 201–250.
University of Oxford toppar listan för sjunde året i rad.

I årets rankning deltog 1 799 universitet från 104 länder, vilket är 137 fler universitet än förra året, något som gör den till den största THE-rankningen hittills.

Ta del av hela listan THE World University Rankings 2023
Läs mer om Stockholms universitet i olika rankningslistor