Stockholms universitet på plats 74 i Shanghairankningen 2021

Stockholms universitet hamnar på plats 74 i 2021 års Academic Ranking of World Universities (ARWU), populärt kallad Shanghairankningen. Universitetet ligger på andra plats bland Sveriges lärosäten.

Frescati

Topplaceringarna på Shanghairankningen har de båda amerikanska universiteten Harvard och Stanford följt av brittiska University of Cambridge på tredje plats. Främst i Sverige rankas Karolinska Institutet på plats 42 i världen, följt av Stockholms universitet på plats 74 och Uppsala universitet på plats 78.

Academic Ranking of World Universities (ARWU), mest känd som Shanghairankningen, görs vid Shanghai Jiao Tong University. Shanghairankningen mäter forskningens kvalitet utifrån bland annat antal alumner och anställda forskare som har vunnit Nobelpriser, antalet ”mycket citerade” forskare samt antal artiklar som publicerats i tidskrifterna Nature och Science.

2021 Academic Ranking of World Universities

Stockholms universitet på första plats i Sverige för nio ämnen i Shanghairankning

Stockholms universitet i rankningslistor