Stockholms universitet på plats 90 i Shanghairankningen 2022

Stockholms universitet hamnar på plats 90 i 2022 års Academic Ranking of World Universities (ARWU), populärt kallad Shanghairankningen. Universitetet ligger på tredje plats bland Sveriges lärosäten.

Drönarbild över Södra huset.
Foto: Sören Andersson/Stockholms universitet.

Topplaceringarna på Shanghairankningen har de tre amerikanska universiteten Harvard, Stanford och Massachusetts Institute of Technology (MIT). Främst i Sverige rankas Karolinska Institutet på plats 41 i världen, följt av Uppsala universitet på plats 89 och Stockholms universitet på plats 90.

Academic Ranking of World Universities (ARWU), mest känd som Shanghairankningen, bedömer universiteten utifrån bland annat antalet alumner och anställda forskare som har fått Nobelpriser, antalet ”mycket citerade” forskare samt antal artiklar publicerade i tidskrifterna Nature och Science.

2022 Academic Ranking of World Universities

Stockholms universitet i rankningslistor