Stockholms universitet logo, länk till startsida

Stockholms universitet på plats på Sacos första digitala studentmässa

För första gången hölls Sacos studentmässa online och förväntningarna var höga. Totalt besökte 30 000 personer den digitala mässan 24-27 november och Stockholms universitets monter fick 3800 besök.

Årets mässa innebar att det gick att nå gymnasieelever från hela landet, helt utan resor, och att man kan besöka mässan på webben även efter själva live-eventet.
– Gymnasieelever från hela landet strömmade till och vi var glada åt att vara näst mest besökta monter, efter Linköpings universitet, av över 90 utställare, säger Jorge Win, projektledare på Studentavdelningen.

Tjej som sitter med bärbar dator i ett stort fönster. Foto: Niklas Björling
Foto: Niklas Björling

Digital monter under fyra dagar

I bemanningsschemat fanns över 100 personer, studievägledare och studenter, såklart på distans i den digitala montern under de fyra dagarna. Marie Nordström var en av de centrala studievägledare som deltog.
– Det är kul att möjligheten till möten finns trots att vi inte kan träffa blivande studenter fysiskt, som vi brukar göra på mässor. Det krävdes lite mer av eleverna att ta kontakt med oss digitalt, men många hade förberett sig och hade relevanta frågor att ställa. Det blev många givande möten! 

Kloka funderingar och frågor

Sandra Laszlo, studentambassadör, som arbetade med chattverktyget, sammanfattade så här efteråt: 
– Jag förväntade mig ett högre tryck än vad vi faktiskt fick under mässan. Men med det sagt, de som ändå chattade med oss, hade kloka funderingar och frågor. En fråga jag fick flera gånger var kring utbildningarna vi har på SU och varför man skulle välja att studera här. Jag kunde hjälpa besökare att navigera på SU:s hemsida och ge mitt perspektiv på varför man valt att studera just på detta universitet. Sammantaget en mycket bra upplevelse!

Läs mer om att träffa oss på utbildningsmässor