Stockholmsrektorer besökte Bryssel

Rektorerna för de tre universiteten inom alliansen Stockholm trio – Stockholms universitet, Karolinska Institutet och KTH – besökte nyligen Bryssel där de mötte företrädare för olika EU-organ och universitet.

Rektorer i Bryssel
Delegationen från Stockholm träffade bland annat Clara de la Torre (i beige), vice generaldirektör vid Europeiska kommissionens generaldirektorat för klimatpolitik.

Den 5–7 februari besökte rektorerna för Stockholms universitet, Karolinska Institutet och KTH samt cheferna för avdelningarna för forskningsstöd vid respektive lärosäte Bryssel. De tre lärosätena formar tillsammans universitetsalliansen Stockholm trio*, som även har ett kontor i Bryssel som man delar med Stockholmsregionens Europakontor. Syftet med resan var dels att få bättre inblick i Brysselarbetet och dess möjligheter för universiteten och dels att sätta Stockholm trio tydligare på kartan.

Fullmatat program för rektorerna

Paneldiskussion
Rektor Astrid Söderbergh Widding deltog i paneldiskussion vid konferensen med nätverket Science Business.

Representanterna för Stockholm trio hade ett fullmatat program i Bryssel. De mötte bland annat centrala aktörer inom EU-kommissionen som Clara de la Torre, vice generaldirektör vid Europeiska kommissionens generaldirektorat för klimatpolitik, European University Association samt träffade en svensk ledamot i EU-parlamentet. Stockholms universitets rektor Astrid Söderbergh Widding deltog i ett heldagsmöte med EUA:s nya Research and Innovation Strategy Group, där hon bland annat träffade direktören för ERA (European Research Area), Anna Panagopoulou.

De tre rektorerna inom Stockholm trio deltog dessutom i varsin panel under den årliga konferensen med nätverket Science Business, där alla tre universiteten är medlemmar, på temat Sustainable horizons: Does our future depend on science?

Läs även Rektors blogg Stockholm trio i Bryssel.

Läs även artikel på Stockholm Regions webb: Universitetsalliansen Stockholm trio i Bryssel

* Universitetsalliansen Stockholm trio är ett samarbete mellan Karolinska Institutet, KTH och Stockholms universitet. Alliansens mål är att utveckla och lyfta fram den internationellt framstående forsknings- och utbildningsmiljö som de tre universiteten bildar i Stockholmsregionen.