Stort internationellt intresse för nätkurs i kemikaliehantering

Ett stort internationellt intresse gör att den öppna nätkursen om bedömning och hantering av kemikalier nu lanseras igen med start i april. Utbildningen är framtagen vid Institutionen för miljövetenskap och har hittills genomförts av deltagare från nästan 60 länder.

”Det är jättekul att se ett sånt stor globalt intresse.”, säger Marlene Ågerstrand om utbildningen kring kemikaliehantering. Foto: Tomas Ärlemo.

Under 2022 lanserade Institutionen för miljövetenskap vid Stockholms universitet en introduktionskurs på nätet i bedömning av kemikalier och strategier för att minska risker vid kemikaliehantering. Lärare på kursen var forskare och doktorander vid Institutionen för miljövetenskap. Kursen innehöll även expertintervjuer med bland annat personer från Världshälsoorganisationen WHO, svenska Kemikalieinspektionen och europeiska ivsmedelsmyndigheten EFSA.

Stort internationellt intresse

I nuläget har nästan 300 personer blivit godkända på den öppna nätbaserade kursen som går under namnet ”Introduction to assessment and management of chemicals”. Deltagarna kommer från nästan 60 länder.

– Det är jättekul att se ett sånt stor globalt intresse. Totalt har studenter från fem kontinenter deltagit på utbildningen, säger Marlene Ågerstrand, biträdande lektor vid Institutionen för miljövetenskap och initiativtagare till utbildningen.

På grund av ett stort internationellt intresse kommer kursen ges även en andra gång.

– Det som kommer bli den stora förändringen är mer interaktion mellan lärare och studenter, och mellan studenter. Detta efterfrågades i kursutvärderingen och vi tänker att det är viktigt för att skapa engagemang, främja diskussion och bygga nätverk. Samarbete över nationsgränser och mellan expertområden är nyckeln för att lösa många av de problem vi står inför, säger Marlene Ågerstrand.

"Exempel på hur Stockholms universitet bidrar till en hållbar utveckling"

Effekter från utsläpp av kemikalier har av FN, tillsammans med klimatfrågan och förlusten av biodiversitet, identifierats som de tre stora utmaningarna för vår framtid här på jorden. Utmaningarna är som störst för låginkomstländer som står för allt större del av produktionen av kemikalier och avfallshantering – samtidigt som lagstiftningen inte är tillräckligt stark för att skydda människa och miljö.

– Som jag ser det är det är kursen ett bra exempel på hur Stockholms universitet bidrar till en hållbar utveckling, men också ett bevis på vår breda samverkan, och såklart relevansen och kvalitén av våra utbildningar, säger Marlene Ågerstrand.

Mer om kursen på Institutionen för miljövetenskaps webb »