Studenthälsning från rektor Astrid Söderbergh Widding

Se hälsningen till våra studenter från rektor Astrid Söderbergh Widding.

Hej alla studenter på Stockholms universitet!

Det har varit en termin som verkligen inte har liknat någonting annat. Vem kunde ana, när vi drog igång som vanligt efter jul- och nyårsledigheten, att vi i mars över en natt skulle ställa om till helt webbaserad utbildning? Sen dess har tanken sakta börjat sjunka in att det inte riktigt finns något ”som vanligt” längre.

Jag är oerhört imponerad över hur flexibla ni studenter har varit, hur ni har anpassat er till de helt nya förutsättningarna för era studier, och vilket tålamod ni har haft till exempel när tekniken har strulat, eller när det inte alltid har gått att erbjuda den utbildning och examination vi hade planerat, vare sig det handlar om problem med verksamhetsförlagd utbildning, om inställda labbar, förändrade tentaformer, eller problem med uppehållstillstånd som drabbat en del av er internationella studenter. Vår allra viktigaste uppgift som universitet är att erbjuda er en bra utbildning, och det vet jag att våra lärare verkligen vill och lägger sig vinn om, men de har mött stora nya utmaningar de här senaste månaderna, tekniska förstås men också pedagogiska. För att inte tala om hur trist det är, när man som lärare älskar att möta sina studenter, att bara kunna ses på zoom. Det funkar ju jättebra – men det är inte samma sak. Men jag vet också att ni har varit extremt kreativa och skapat många nya chattgrupper och andra dialogformer för att ändå kunna plugga ihop. Jag vet att ni verkligen har gjort ert bästa både för att få ut mesta möjliga av era studier och för att stötta varann och tillsammans hitta ny motivation.

Det är en sak att vi har stått ut under en begränsad tid, i hopp om att det ska gå över. Men när det nu fortsätter under längre tid måste vi tänka ännu mer på studiemiljö och studiesociala frågor, och hur vi som universitet bäst kan underlätta för er studenter. Här är förstås dialogen med er oerhört viktig, och här blev jag glad mitt i allt över det stora deltagandet i vårens kårval!

Med den här hälsningen vill jag bara tacka er alla för ert stora engagemang, och säga att jag och mina kollegor på hela Stockholms universitet är oerhört stolta över våra fantastiska studenter. Håll ut! Och jag vill önska er varmt lycka till i era fortsatta studier!

Astrid Söderbergh Widding, rektor