Studio Anekdot #7 | Hur mår riksdagsspärren?

Hur mår riksdagsspärren egentligen? Spelar den en alltför avgörande roll i det politiska landskapet i allmähet – och inför höstens riksdagsval i synnerhet? Studio Anekdot djupdyker i riksdagsspärrens vara eller icke vara tillsammans med statsvetarna Jan Teorell och Annika Fredén.

Fotograf: Arbetarbladet Tierp. Bild: Upplandsmuseet

Sedan 1970-talet avgör riksdagsspärren hur många röster som krävs för att ett parti ska komma in i riksdagen. Men det som från början var en gräns mot ytterkantspartier i den traditionella blockpolitiken har i dagens politiska landskap blivit en fälla för mittenpartierna. Några få procentenheter riskerar att få stora och komplicerade konsekvenser för regeringsbildningen. Är det dags att se över riksdagens fyraprocentspärr? Hur kommer gränsen att påverka väljarbeteenden och strategiskt röstande i höstens val? Och vad kan vi lära oss av historien?

Lyssna på avsnitt #7 | Hur mår riksdagsspärren?

Gäster i studion

Gäster i studion är Annika Fredén och Jan Teorell. Annika Fredén är docent i statsvetenskap vid Lunds universitet och har forskat om väljarbeteende, strategisk röstning och opinionsbildning. Jan Teorell är professor i statsvetenskap vid Stockholms universitet och har forskat om demokratifrågor, demokratisering och politiskt deltagande. Jan är även medförfattare till boken 134 dagar: om regeringsbildningen efter valet 2018 (Makadam förlag, 2020).

Om Studio Anekdot

Studio Anekdot är samtalsmagasinet som lyfter aktuella händelser och samtida fenomen. I samtal med Frida Beckman får Sveriges främsta forskare nyansera brinnande debatter, ger bakgrunder till den aktuella konflikter och analysera samtida tendenser. Studio Anekdot är en del av det digitala bildningsmagasinet Anekdot och systerpodd till den folkbildande podcasten Bildningspodden.