Studio Anekdot #8 | Vem talar för "hjärtlandet"?

Finns det en konflikt mellan stad och land i Sverige? Går det att prata om ett svenskt "hjärtland"? Hur långt är politiker beredda att gå för att nå landsbygdsväljarna inför årets val? Studio Anekdot djupdyker i den påstådda polariseringen mellan stad och land i veckans avsnitt, tillsammans med urbanhistorikern Håkan Forsell, språkforskaren Charlotta Seiler Brylla och statsvetaren Susanne Wallman Lundåsen.

Inlandsbanan utanför Vilhelmina, Västerbotten. Foto: Tommy Alvén, Mostphotos

Den politiska dragkampen om landsbygden är i full gång inför valet. Partier tävlar om att dra ner på bränslepriser och förorda jakt i sin iver om att nå väljare utanför storstäderna. Kristdemokraternas Ebba Busch pratar om att värna det så kallade ”hjärtlandet” – en bortglömd landsbygd som sliter i skuggan av storstaden. Varför är politiker så angelägna om att hitta särskilda sätt att tala om “verklighetens folk”? Har vi verkligen en polarisering mellan stad och land i Sverige?  Och var ligger egentligen det svenska hjärtlandet?

Lyssna på avsnitt #8 | Vem talar för "hjärtlandet"?

Gäster i studion

Gäster i studion är Håkan Forsell, Charlotta Seiler Brylla och Susanne Wallman Lundåsen. Håkan Forsell är professor i historia vid Stockholms universitet och har forskat om framförallt stadshistoria och urbana studier.  Charlotta Seiler Brylla är professor i tyska vid Stockholms universitet. Hon har forskat om politiskt och totalitärt språkbruk och är författare till boken Den beväpnade freden. Språk och politik i det delade Tyskland (Santerus förlag, 2020). Susanne Wallman Lundåsen är docent i statsvetenskap vid Linköpings universitet, verksam vid Centrum för kommunstrategiska studier och aktuell med forskningsprojektet Ett polariserat samhälle? Hur nationell och lokal urbanisering formar Sverige.

Om Studio Anekdot

Studio Anekdot är samtalsmagasinet som lyfter aktuella händelser och samtida fenomen. I samtal med Frida Beckman får Sveriges främsta forskare nyansera brinnande debatter, ger bakgrunder till den aktuella konflikter och analysera samtida tendenser. Studio Anekdot är en del av det digitala bildningsmagasinet Anekdot och systerpodd till den folkbildande podcasten Bildningspodden.