Svenska Akademien lyfte hoten mot yttrandefrihet och demokrati

Den 22 mars arrangerade Svenska Akademien en konferens om dagens hot mot yttrandefrihet och demokrati med talare som Arundhati Roy, Timothy Snyder och Sofi Oksanen. Filosofiprofessor Åsa Wikforss var en av arrangörerna och temat knyter att till ett stort forskningsprojekt hon leder.

Talarna på Svenska Akademien.
Vid konferensen talade Timothy Snyder, Cathrine Thorleifsson, Sofi Oksanen, Peter Pomerantsev, Arundhati Roy och Yirgalem Fisseha Mebrahtu. Foto: Cornelia Jönsson

Demokratin är på tillbakagång i världen och en majoritet av befolkningen lever i auktoritärt styrda samhällen där yttrandefriheten är inskränkt eller obefintlig. För att undanhålla sanningen censurerar och fängslar regimerna författare, forskare och journalister. I andra länder ägnar sig folkvalda politiker åt en gradvis nedmontering av medborgerliga rättigheter och demokratiska fundament som fri press och oberoende domstolsväsen. Hat och hot mot politiker och journalister förekommer även i fungerande demokratier, vilket går ut över det offentliga samtalet.

Mot denna dystra bakgrund beslutade Svenska Akademien för några år sedan att ordna en konferens om hoten mot yttrandefrihet och demokrati. Coronapandemin gjorde att konferensen fick skjutas upp, men den 22 mars i år kunde konferensen äntligen genomföras.

Åsa Wikforss initiativtagare till konferensen

Åsa Wikforss och Yirgalem Fisseha Mebrahtu
Åsa Wikforss och Yirgalem Fisseha Mebrahtu. Foto: Privat

Initiativtagare till konferensen har varit akademiledamöterna Åsa Wikforss och Ingrid Carlberg. Åsa Wikforss är professor i teoretisk filosofi vid Stockholms universitet. En stor del av sin forskning ägnar hon åt att studera frågor om tillit till fakta, kunskapsresistens och tilliten till demokratin. Hösten 2018 beviljades hon tillsammans med flera andra forskargrupper 50 miljoner kronor i bidrag från Riksbankens Jubileumsfond till forskningsprogrammet ”Kunskapsresistens: Orsaker, konsekvenser och motmedel” som ska pågå i sex år. I programmet ingår även forskare inom psykologi vid Stockholms universitet samt statsvetare och medievetare vid Göteborgs universitet. Åsa Wikforss har också skrivit flera populärvetenskapliga böcker om kunskapsresistens och demokrati.
När vi talar med Åsa Wikforss inför konferensen betonar hon att dess centrala frågor som desinformation och olika sätt att motarbeta sanningen knyter an till frågorna inom forskningsprogrammet.

– Yttrandefriheten ligger till grund för Akademiens arbete, språket och litteraturen, och jag hoppas vi med konferensen kan lyfta hur hoten mot yttrandefriheten ser ut i dag och bidra till ett gott samtal runt de här viktiga frågorna, sade Åsa Wikforss inför konferensen.

Världsnamn talade i Börshuset

Intresset för heldagskonferensen ”Thought and Truth under Pressure” i Börshuset i Gamla stan var stort och evenemanget blev snabbt fulltecknat. På plats fanns många representanter för svenska medier och kulturliv, akademi och organisationer men även privatpersoner. Den uppställning av talare som Åsa Wikforss och Ingrid Carlberg kunde presentera var imponerande med flera världsnamn.

Timothy Snyder, professor i historia vid Yaleuniversitetet och författare till flera böcker om bland annat Ryssland och Sovjetunionen talade om betydelsen av yttrandefrihet. Den eritreanska författaren och journalisten Yirgalem Fisseha Mebrahtu talade om förtrycket i sitt hemland och åren hon tillbringat i fängelse. Den norska socialantropologen Cathrine Thorleifsson talade om dagens fascism och dehumanisering på internet.

Sofi Oksanen, Peter Pomerantsev och Arundhati Roy

Åsa Wikforss och Peter Pomerantsev
Åsa Wikforss och Peter Pomerantsev Foto: Privat

Efter lunch höll den estnisk-finska författaren Sofi Oksanen ett engagerat tal om Rysslands krig mot kvinnor och sexuellt våld som en del i kriget. Författaren och journalisten Peter Pomerantsev talade om hur propaganda används och hur demokratier kan bemöta informationskrigföring. Sista ut av talarna var den indiska författaren Arundhati Roy som talade om yttrandefrihet och sviktande demokratier.

Läs mer om forskningsprogrammet Kunskapsresistens: Orsaker, konsekvenser och motmedel

Se UR:s inspelning från konferensen Thought and Truth under Pressure.