Syrgas ger nytt liv till gamla batterier

FILM OM FORSKNING Med hjälp av enkel teknik för att tillsätta syrgas till ett batteri har forskare vid Stockholms universitet utvecklat en metod för att flerdubbla batteriers livslängd. En hållbar lösning där ett utslitet batteri kan återställas till skillnad från andra laddningsbara batterier, som måste smältas ner för att kunna återvinnas.

Hållbarhetsmål 7: Hållbar energi för alla
Säkerställa tillgång till ekonomiskt överkomlig, tillförlitlig, hållbar och modern energi för alla

Läs mer om de globala målen

– Med ny teknik, där vi fyller på syrgas till ett batteri, kan vi förlänga ett batteris livslängd med 60 till 100 år, säger Yang Shen, doktor i oorganisk kemi.

Oväntad upptäckt

Inspirationen till den nya tekniken kom från en nytt NiMH batteri som tillverkas av Nilar AB i Gävle. Det började som ett samarbetsprojekt för att ta fram ett ytskikt i batteriets inre, och slutade i en oväntad upptäckt. Laddningsbara batterier åldras när de laddas i och ur och hydridbatterier (NiMH) absorberar väte och syre ur batteriets elektrolyt. På grund av batteriets konstruktion, och eftersom ytan forskarna undersökte var mer skyddad och stabil än väntat, insåg de att de att det är möjligt att tillsätta syrgas och vätgas till batteriet utan att skada det. På så sätt kunde de återställa balansen i batteriet och föryngra det.

"Heureka"

– Vi blev lite förvånade över att det gick så bra att tillsätta syre till batteriet. Det var lite av ett heureka. Nästa steg blev ganska uppenbart, att man kan använda tekniken för att återställa elektronbalans och elektrolyt i batterier, säger Dag Noréus, professor i oorganisk kemi och upphovsman till den nya tekniken.

Dag Noréus och Yang Shen Foto: Niklas Björling

Från stort till smått

NiMH-batterier, eller så kallade hybridbatterier, används i allt från eltandborstar till elbilar och även i stora batterilösningar inom sol- och vindkraftsindustrin. En av de mer kända applikationerna i konsumentledet för NiMH-batterierna är Toyotas hybridbil Prius.

Central avhandling

Yang Shens avhandling "Development of metal hydride surface structures for high power NiMH batteries - extended cycle-life and lead to more effective recycling methods" har varit en central del i arbetet.