Temavecka i Anekdot: Efter Glasgow

Vad kan vi ta med oss efter den just avslutade internationella klimatkonferensen COP26? Anekdot tar tempen på klimatfrågan i veckans publiceringar. Studio Anekdot diskuterar klimatet demokratiska status – och Bildningspodden tecknar miljöfrågans historia, från efterkrigstidens pionjärer till dagens Greta-effekt.

Bildingspodden #138 | Miljöfrågans historia

Människans blick på miljön är uråldrig. Och medvetna om förändringar i naturen har vi varit i åtminstone ett par tusen år. Men när började vi förstå att naturen är hotad och att vi själva har en del i miljöförstöringen? När blev miljön en politisk fråga? Och hur tätt hänger det ihop med dagens stora mobilisering mot klimathotet? Bildningspodden tecknar miljömedvetenhetens moderna historia, från efterkrigstidens pionjärer till 70-talets stora folkrörelser och vår tids Greta-effekt, tillsammans med historikern David Larsson Heidenblad.
Lyssna på avsnitt #138 | Miljöfrågans historia

Studio Anekdot #5 | Har demokratin blivit ett problem för klimatet?

Allt oftare hörs nu röster som säger att det redan är för sent att rädda klimatet. När den internationella klimatkonferensen COP26 gick av stapeln möttes den av skepsis från klimataktivister, som menade att radikala åtgärder behöver ersätta utdragna förhandlingar. Demokratin är helt enkelt för långsam, för byråkratisk, för fyrkantig för att rädda klimatet. Men stämmer det verkligen? Måste vi runda demokratin för att stoppa annalkande klimatkatastrofer? Finns det annars sätt att påskynda den demokratiska processen? Studio Anekdot tar tempen på klimatets demokratiska status tillsammans med filosofen Folke Tersman och statsvetaren Sverker Jagers.

Lyssna på avsnitt #5 | Har demokratin blivit ett problem för klimatet

Om Anekdot

Studio Anekdot och Bildningspodden är en del av Anekdot, det digitala bildningsmagasinet där Sveriges bästa humanioraforskare berättar, förklarar och fördjupar.Bildningsmagasinet Anekdot är ett samarbete mellan Humanistiska fakulteten vid Stockholms universitet och Kungliga Vitterhetsakademien med syfte att sprida humanistisk, akademisk kunskap till en bred allmänhet.