Tre stora VR-bidrag beviljas forskare vid Stockholms universitet

Vetenskapsrådet har beslutat om konsolideringsbidrag inom naturvetenskap och teknik. Av de sju bidrag som beviljas går tre till Stockholms universitet, med en total summa på 30 miljoner kronor.

Vetenskapsrådet har beviljat sju konsolideringsbidrag om vardera 10 miljoner kronor inom naturvetenskap och teknikvetenskap i ansökningsomgången för 2022. Totalt beviljas 70 miljoner kronor för åren 2023–2027. Tre av de sju bidragen, om sammanlagt 30 miljoner kronor, går till forskare vid Stockholms universitet.

Forskare vid Stockholms universitet som beviljas bidrag:

Jaime de la Cruz Rodriguez, Institutionen för astronomi, till projektet ”MAGHEAT: Att förstå energideposition i solens kromosfär”
Marc Friedländer, Institutionen för molekylär biovetenskap, Wenner-Grens institut, till projektet ”Intrinsisk synkronisering av genaktivitet”
Timothy Linden, Fysikum, till projektet ”TeV elektroner kastar nytt ljus över Vintergatan”

Läs mer på Vetenskapsrådets webbplats.