Två ERC Consolidator Grants till Stockholms universitet

Två forskare verksamma vid Stockholms universitet beviljas det prestigefulla ERC Consolidator Grant 2022 av Europeiska forskningsrådet ERC.

European Research Council (ERC) Consolidator Grants är en del av EU:s Horisont Europa-program och är bland de mest prestigefyllda anslagen i Europa. Bidragen ska hjälpa framstående forskare, som har 7 till 12 års erfarenhet efter sin doktorsexamen, att fullfölja sina mest lovande idéer. Totalt tilldelas 321 europeiska forskare 2022 års anslag, värda totalt 657 miljoner euro. Tolv av konsolideringsbidragen går till forskare i Sverige. Två av forskarna som beviljats anslag finns vid Stockholms universitet:

Wei-Li Hong vid Institutionen för geologiska vetenskaper för projektet ”Silicate alteration in marine sediments: kinetics, pathway, and dependency”.

Jaime de la Cruz Rodriguez vid Institutionen för astronomi för projektet ”MAGHEAT: understanding energy deposition in the solar chromosphere”.

Forskarna beviljas cirka 2 miljoner euro var under fem år.

Läs mer om de beviljade projekten vid Stockholms universitet på vår engelska webbplats.