Två ERC Starting Grants till Stockholms universitet

Mika Sipponen och Michael Grätz vid Stockholms universitet tilldelas varsitt Starting Grant om drygt 15 miljoner kronor från europeiska forskningsrådet ERC.

408 forskare tilldelas i år ett Starting Grant från European Research Council (ERC). Finansieringen uppgår till totalt 636 miljoner euro och ingår i programmet Horisont Europe. Bidraget ska hjälpa framstående yngre forskare att starta sina egna projekt, bilda egna forskargrupper och fullfölja lovande idéer. Denna utlysning lockade nästan 3 000 ansökande, som granskades av paneler med välrenommerade forskare från hela världen.

Mika Sipponen
Foto: Sören Andersson

Tolv forskare i Sverige har tilldelats anslag. Två av dessa anslag går till forskare vid Stockholms universitet. Dessa är Mika Sipponen, docent vid Institutionen för material- och miljökemi (MMK) och Michael Grätz, docent vid Institutet för social forskning (SOFI). De beviljas vardera 1,5 miljoner euro.

Mika Sipponen beviljas anslag för forskning om lignin inom projektet Circular lignin materials from well-defined functional building blocks (CIRCULIG).

Michael Grätz
Foto: Elisabeth van de Schootbrugge

Michael Grätz beviljas anslag för forskning jämlikhet inom projektet Research on equality of Liberal and Radical Equality of Opportunity (EQUALOPP).

Läs mer om forskarna och deras projekt i en artikel på engelska.