Två forskare vid Stockholms universitet får årets Human Frontier Science Program Award

2022 års Human Frontier Science Program Award har nu tillkännagivits och bland pristagarna finns två forskare på Zoologiska institutionen vid Stockholms universitet. Valentina Di Santo och Rhonda Snook får det prestigefyllda och konkurrenskraftiga forskningsanslaget som stödjer nya samarbeten mellan team av forskare som arbetar i olika länder.

Valentina Di Santo vid Zoologiska institutionen kommer att dela anslaget med Fumiya Iida, Department of Engineering, University of Cambridge, Storbritannien och Neil Shubin, Institutionen för organismbiologi och anatomi, University of Chicago, USA. Projektet har titlen "The walking fish: Integrating biomechanics, energetics and robotics to study water-land transition" och finansieras i tre år.

Rhonda Snook vid Zoologiska institutionen delar anslaget med Stuart Humphries, Institutionen för livsvetenskaper, University of Lincoln, Storbritannien och Lisa Fauci, Institutionen för matematik, Tulane University, New Orleans, USA. Projektet har titeln “The evolution of sperm cell shape and motion” och finansieras under 3 år.

Human Frontier Science Program

Human Frontier Science Program (HFSP) grundades 1989 för att främja internationell forskning och utbildning vid livsvetenskapernas gränser. Med forskningsanslag och postdoktorala stipendier har programmet utfärdat över 4500 utmärkelser som involverar cirka 7500 forskare från hela världen. Sedan starten av programmet har 28 HFSP-pristagare vunnit Nobelpriset.

HFSP Research Grants