Universitetet ska genomföra ukrainskt högskoleprov

Regeringen ger Stockholms universitet i uppdrag att genomföra prov för tillträde till ukrainsk högskoleutbildning.

Foto: Eva Dalin

Med anledning av Rysslands invasion av Ukraina är det inte möjligt att genomföra centraliserade prov på det traditionella sättet. Det ukrainska parlamentet har därför ändrat tillvägagångssättet när det gäller tillträdesomgången 2022. För att kunna antas till utbildning behöver de sökande bli godkända på särskilda tillträdesprov för olika utbildningsnivåer.

Regeringen ger nu Stockholms universitet i uppdrag att genomföra proven för ukrainska flyktingar i Sverige. I uppdraget ingår att tillhanda lokaler och provvakter, genomföra de kontroller som är nödvändiga för att identifiera provdeltagarna, vidareförmedla resultaten och andra liknande och nödvändiga åtgärder.

– Vid Stockholms universitet är vi glada att ha fått detta viktiga uppdrag, och därmed kunna bistå våra kollegor i Ukraina och de potentiella ukrainska studenter som befinner sig på flykt i Sverige. Det är särskilt viktigt att nya studenter kan antas till ukrainska universitet, för att motverka kompetenstapp inom landet inför dess nödvändiga återuppbyggnad, säger rektor Astrid Söderbergh Widding.

Tillträde till högskolor i Ukraina har de senaste åren genomförts baserat på nationella standardiserade prov i syfte att säkerställa en rättvis antagning till högskoleutbildning. Det var det ukrainska utbildningsdepartementet som inkom med en förfrågan om stöd för att organisera och genomföra tillträdesprov för ukrainska flyktingar i Sverige.

Regeringens pressmeddelande