Universitetet värd för Magna Charta Observatory-möte

Stockholms universitet är värd för en tredagarsworkshop för att utveckla Magna Charta Observatorys arbete med akademiska kärnvärden, ”Living Values”. Rektor Astrid Söderbergh Widding inledde mötet.

Rektor Astrid Söderbergh Widding i talarstolen i Aula Magna
Rektor Astrid Söderbergh Widding inviger workshop med Magna Charta Observatory i Aula Magna. Foto: Gunilla Nordin.

Drygt 900 universitet från 94 länder har skrivit under deklarationen Magna Charta Universitatum om de akademiska kärnvärdena autonomi och akademisk frihet. Rektor Astrid Söderbergh Widding ingår i styrelsen för Magna Charta Observatory som arbetar för att utveckla och värna dessa värden. Under workshoppen i slutet av juni diskuterar ett trettiotal företrädare för universitet från runt om i världen hur Magna Charta Observatorys arbete med de akademiska kärnvärdena, living values, kan utvecklas.

Stockholms universitet var ett av pilotuniversiteten i living values-projektet 2018.
su.se/karnvarden

Mer om living values finns på Magna Charta Observatorys webb (på engelska)