Utbildningsministern besökte Campus Albano

Utbildningsminister Anna Ekström återvände till sitt gamla lärosäte 19 april för att besöka universitetets nya lokaler i Albano, träffa universitetets ledning och studentkåren. Hon fick också veta mer om universitetets forskning om språk och makt, klimat och astronomi.

Astrid Söderbergh Widding och utbildningsminister Anna Ekström
Rektor Astrid Söderbergh Widding och utbildningsminister Anna Ekström på Campus Albano. Foto: Anette Gärdeklint Sylla.

Utbildningsminister Anna Ekström, som har en juristutbildning från Stockholms universitet, berömde miljön i Albano:
– Det är verkligen varma och välkomnande lokaler, det är tydligt att studenterna har satts i fokus.

Vid forskarpresentationerna berättade Sanna Witt, docent i slaviska språk och lektor i ryska, om hur Rysslands invasion av Ukraina lett till forskning om förhållandet mellan språk och makt i realtid. Ilona Riipinen, professor i atmosfärsvetenskap och föreståndare för Bolincentret för klimatforskning och Martin Jakobsson, professor i maringeologi och geofysik, berättade om Bolincentret och om universitetets klimatforskning liksom om polarforskningen. Besöket avslutades i observatoriet under ledning av Jesper Sollerman, professor i astronomi.

Vad tar då utbildningsministern med sig efter forskningspresentationerna?

– Fantastiskt spännande presentationer! Jag vill egentligen inte lyfta fram någon framför de andra, men kanske ändå språk och makt stack ut lite mer. Mottagandet av flyktingar från Ukraina är en fråga som vi brottas med. Ukrainskan är ett rikt språk, men det är få som kan tala det i Sverige, säger Anna Ekström.