Utbildningsministern: ”Det talas för lite om kvaliteten på de grundläggande utbildningarna”

Utbildningsminister Anna Ekström vill prioritera grundutbildningarna, tycker att den gröna omställningen är en stor möjlighet för lärosäten, och menar att vi måste anpassa oss efter att fler studenter i framtiden kommer vara människor som vill omskola sig mitt i livet.

Anna Ekström tog sin examen i juridik vid Stockholms universitet 1988, och har under en lång karriär bland annat varit generaldirektör för Skolverket och ordförande för Uppsala universitet. Som utbildningsminiser har hon i Magdalena Anderssons regering hon tagit över ansvaret för forskning och högre utbildning. Vi har träffat henne och frågat om humanioras kris, hoten mot den fria forskningen och varför hon sagt att grundutbildningarna måste prioriteras.

Inslaget med ministern är från Panorama, universitetets interna webbsändningar med intervjuer och reportage från olika delar av verksamheten. Du kan se hela det senaste avsnittet här. Redaktionen når du på panorama@su.se.