Världshaven hotas av växande täcke av ”plastsmog”

Mängden mikroplaster i haven ökar explosionsartat, nu flyter mer än 170 tusen miljarder mikroplastpartiklar runt i världshavens ytskikt. Det visar en ny internationell studie från bland annat Stockholm Resilience Centre vid Stockholms universitet.

nedskräpad strand
Foto: Paolo Galasso/Mostphotos

För första gången på nästan tio år har forskare gjort en övergripande uppskattning av mängden mikroplast i världshaven. Studien, som nu publiceras i tidskriften Plos One bygger på fler än 11 000 mätningar och visar att mängden mikroplast i haven är långt större än man tidigare har trott.

– Situationen är mycket värre än vi väntade oss. 2014 gjordes en uppskattning att det finns fler än fem biljoner plastpartiklar i haven. Nu, mindre än tio år senare, är den siffran uppe vid 170 biljoner, säger forskaren Patricia Villarrubia Gómez på Stockholm Resilience Centre vid Stockholms universitet och en av medförfattarna till studien.

Tillsammans med ett internationellt forskarteam som letts av 5 Gyres Institute i Kalifornien har Patricia Villarrubia Gómez utvärderat mängden plast i haven mellan åren 1979 till 2019. I studien kombinerade teamet nya mätningar med tidigare publicerade data för att skapa en global tidslinje över mängden mikroplaster som finns i havens ytskikt.

Vad de upptäckte beskrivs bäst som ett lager av plastsmog som täcker hela världshavens yta.

Sedan 2005 har forskarna sett en snabb ökning av mängden mikroplast. Detta kan enligt studien hänga ihop med den exponentiella tillväxten i tillverkningen av plast, med den pågående nedbrytningen av redan existerande plastföroreningar eller med förändringar i avfallshantering på land.

– Den exponentiella ökningen i mikroplaster i världshaven är en väckarklocka. Vi måste agera globalt nu, säger studiens huvudförfattare Marcus Eriksen fån 5 Gyres Institute.

Han fortsätter:

– Att försöka rensa havet från plast är lönlöst så länge vi håller på att producera ny plast i dagens hastighet. Det är dags att angripa plastproblemet vid dess källa.

Läs studien A growing plastic smog, now estimated to be over 170 trillion plastic particles afloat in the world’s oceans – Urgent solutions required